Connexxion GTW

Connexxion heeft één GTW in dienst gehad op de Valleilijn van Amersfoort naar Ede-Wageningen. De GTW is besteld als vervanger voor de Mat'64 919 die werd gehuurd van de NS. Op 2 april 2013 is de GTW zijn eerste ritten met reizigers op de Valleilijn gaan rijden, daarvoor heeft hij wat testritten gereden, waaronder op de Veluwelijn. 

Connexxion GTW 5037 rijdt langs station Harderwijk tijdens een testrit. (12-03-13)

Connexxion GTW 5037 heeft bijna station Amersfoort bereikt. (23-12-15)
Connexxion GTW 5037 heeft bijna station Amersfoort bereikt. (23-12-15)

De Connexxion GTW heeft niet lang over de Valleilijn gereden. In april 2016 werd bekend dat Connexxion twee FLIRT treinstellen had besteld voor de Valleilijn. De GTW werd daardoor overbodig. Arriva kwam op de Vechtdallijnen één GTW tekort wegens het ongeluk bij Dalfsen. Daarom is de Connexxion GTW per 11 december 2016 doorgeschoven naar de Vechtdallijnen van Arriva. De FLIRT treinstellen gingen echter pas in 2018 rijden waardoor er op de Valleilijn een gat ontstond. Dit gat is opgevuld door tijdelijk twee diesel GTW's van Breng (een dochteronderneming van Connexxion) in te zetten op de Valleilijn.

In deze video zien we het vertrek van de twee tijdelijke Breng GTW's van station Amersfoort op de Valleilijn. (24-04-16)