Tijdelijke bussen bij Syntus Utrecht

02-05-2017

Per december 2016 heeft Syntus het stokje overgenomen van Connexxion in de concessie Provincie Utrecht. Bij deze concessie horen de buslijnen in het noord(oosten) en westen van de provincie Utrecht. Daar valt ook de stadsdienst van Amersfoort onder. Connexxion reed deze concessie voornamelijk met VDL Ambassadors en daarnaast een aantal gelede bussen van Mercedes, de Mercedes-Benz Citaro G. Syntus heeft een geheel nieuwe vloot aangeschaft die voornamelijk bestaat uit bussen van het merk Setra's. Door de korte voorbereidingstijd konden alle nieuwe bussen niet binnen zijn voordat Syntus ging beginnen met rijden. Daarom zijn er uit heel het land tijdelijke bussen gehaald die nu de vloot Setra bussen die al wel geleverd is aanvuld. Als gevolg daarvan rijdt er nu een bonte busvloot door de provincie Utrecht. Vandaar dat ik op 20 april naar Amersfoort ging om 's ochtends wat foto's te maken van de stadsdienst.

Nadat ik op station Amersfoort gearriveerd was, liep ik eerst even naar perron 4b. Daar stonden namelijk de twee Breng GTW's klaar voor vertrekken naar Barneveld Zuid. Deze twee treinstellen doe tijdelijk dienst voor Connexxion op de Valleilijn om het tekort op te vangen dat ontstaan is toen de elektrische Valleilijn GTW naar Arriva ging. Arriva had op de Vechtdallijnen tenslotte een tekort door het ongeluk bij Dalfsen waarbij één van hun GTW's in het weiland belandde nadat een hoogwerker geramd was op een overweg. Connexxion heeft inmiddels een FLIRT besteld bij Stadler voor op de Valleilijn. Totdat de FLIRT geleverd is, doen er tijdelijk twee diesel GTW's van Breng dienst op de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Meestal rijdt dit setje de verkorte ritten van Amersfoort naar Barneveld Zuid.

De Breng GTW's 5049 en 5041 klaar voor vertrek naar Barneveld Zuid op station Amersfoort.
De Breng GTW's 5049 en 5041 klaar voor vertrek naar Barneveld Zuid op station Amersfoort.

Daarna ben ik naar de buffer van busstation Amersfoort gelopen om te kijken of er veel tijdelijke bussen te vinden waren. Ik had geluk, vrijwel al het materieel dat er stond, was materieel dat tijdelijk bij Syntus Utrecht rijdt. Rondom Amersfoort wordt het meeste tijdelijke materieel ingezet omdat daar de technische dienst gevestigd is en de tijdelijke bussen willen nog wel eens mankementen vertonen. De eerste bus die ik zag was de Syntus 1121. Deze VDL Ambassador is in 2004 begonnen bij NoordNed in Friesland onder het nummer 8069. NoordNed ging op in Arriva waardoor de bus een nieuwe eigenaar kreeg. Nadat de bus nog in de concessie Groningen-Drente gereden heeft, werd de 1121 verplaatst naar Noord-Brabant. Op onderstaande foto zien we de bus ook nog in de kleuren van de provincie Noord-Brabant. Wel zijn er logo's van Syntus Utrecht op de bus geplakt. Op de gele sticker die onderaan op de voorruit is geplakt staat 'tunnelbus'. Daarmee worden de chauffeurs gewezen op het feit dat deze bus onder het tunneltje bij station Veenendaal de Klomp kan. Veel andere bussen zijn hier namelijk te hoog voor waardoor zij niet op de buslijnen die daar komen kunnen worden ingezet.

Syntus Utrecht 1121 (ex Arriva 8069) op de buffer van station Amersfoort.
Syntus Utrecht 1121 (ex Arriva 8069) op de buffer van station Amersfoort.

Ook was er een MAN Caetano te vinden op de buffer. Bussen van dit type hebben niet erg veel gereden in Nederland, maar nu rijden er weer een aantal tijdelijk bij Syntus Utrecht. In Amersfoort trof ik nummer 1154. Deze bus heeft in het verleden rondgereden bij Connexxion onder het nummer 8267.

Syntus Utrecht MAN Caetano 1154 op de buffer van station Amersfoort. Onder de linkerkoplamp heeft de bus wat schade.
Syntus Utrecht MAN Caetano 1154 op de buffer van station Amersfoort. Onder de linkerkoplamp heeft de bus wat schade.

Naast Ambassadors en Caetano's rijdt er ook een serie Citaro's rond als tijdelijke bussen. Deze Citaro's LE zijn afkomstig van Qbuzz. Op de buffer stond nummer 1146 (ex Qbuzz 3289) en even later reed nummer 1138 (ex Qbuzz 3203) ook de buffer op.

Syntus Utrecht Citaro LE 1146 op de buffer van busstation Amersfoort.
Syntus Utrecht Citaro LE 1146 op de buffer van busstation Amersfoort.
Syntus Utrecht Citaro LE 1138 1138 (ex Qbuzz 3203) rijdt de buffer van busstation Amersfoort op.
Syntus Utrecht Citaro LE 1138 1138 (ex Qbuzz 3203) rijdt de buffer van busstation Amersfoort op.

Later ben ik naar de weg gelopen waar de bussen langsrijden als ze van de buffer naar het busstation rijden. Allereerst kwam de Ambassador 1117 langs als lijn 70. Bus 1117 is zijn levensloop wel begonnen bij Syntus, maar heeft ondanks dat al allerlei nummers gehad. De bus is begonnen met het nummer 1453, kreeg daarna het nummer 2153 en vervolgens het nummer 3053. Nu gaat de bus dus door het leven als nummer 1117.

Syntus Utrecht Ambassador 1117 als lijn 70 onderweg naar busstation Amersfoort.
Syntus Utrecht Ambassador 1117 als lijn 70 onderweg naar busstation Amersfoort.

Vervolgens kon de eerste nieuwe bus voor de concessie Provincie Utrecht op de foto. Na de 1117 kwam namelijk de 1016 langs. Deze bus is van het type Setra S 415 LE Business. Naar mijn mening een erg stijlvolle bus!

De Syntus Utrecht 1016 rijdt het Amersfoortse busstation op om stadslijn 3 te gaan rijden.
De Syntus Utrecht 1016 rijdt het Amersfoortse busstation op om stadslijn 3 te gaan rijden.

In de komende weken moeten ook de resterende Setra's geleverd worden. Daarnaast komen er ook nog bussen van het type Citea. Zodra deze nieuwe bussen binnenstromen zullen de oude tijdelijke bussen één voor één gaan verdwijnen. Te zijner tijd zal ik ongetwijfeld nog wel eens een kijkje gaan nemen in deze concessie.

Bedankt voor het lezen en laat je reactie, opmerkingen of toevoegingen vooral aan me weten via de mail of hieronder!