Mee met de NS Mat'64 afscheidsrit!

26-09-2016 20:04

Gisteren was de officiële afscheidsrit van het NS treintype Mat'64, bijgenaamd ook wel Apekop. Na vijftig jaar trouwe dienst verdwijnt dit icoon van het spoor. De rit begon 's ochtends al in Maastricht en voerde daarna naar Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Zwolle, Amersfoort en Utrecht Maliebaan.

Ik heb meegereden met de rit vanaf station Arnhem waar om 13:13 de afscheidsrit als trein 28214 vertrok. De trein bestond uit vier Plan V stellen. Het waren de 449, 466, 469 en de 876. De laatstgenoemde gaat de Mat'64 vertegenwoordigen in het Spoorwegmuseum, waar de rit ook eindigde. Tijdens de hele rit werd er flink getoeterd door de Mat'64 stellen, maar ook door voorbijrijdende treinen.

Onderweg heb ik diverse opnames gemaakt die in onderstaande video te bekijken zijn. Hieronder een aantal verwijzingen naar de verschillende delen in de film.

0:09 Station Arnhem
2:03 Vertrek station Zutphen
3:12 Vertrek station Zwolle
3:40 Vertrek station 't Harde
4:10 Aankomst en vertrek station Harderwijk
5:40 Pauze + rangeren op station Amersfoort
8:24 Aftakking naar de Maliebaan
12:15 Spoorlijn naar Utrecht Maliebaan
16:14 Aankomst station Utrecht Maliebaan

 

Zonder verdere verwachtingen had ik meegedaan aan de actie van de NS waarbij een uitnodiging van de afscheidsrit van de Mat'64 de prijs was. Enkele dagen nadat ik mijn inzending had opgestuurd kreeg ik een mail terug met de heugelijke mededeling dat ik mee mocht rijden! Een grote, maar erg leuke verassing. Zondag 25 september stond ik dan ook ruim op tijd met de uitnodiging in mijn hand op spoor 4 in Arnhem te wachten op de afscheidstrein. Keurig op tijd kwam die om 12:53 als trein 28214 het moderne station binnengereden.

Afscheidsrit Mat'64 / Plan V Station Arnhem

Maarliefst vier Plan V stellen reden deze bijzondere ritten. Op station Arnhem stond het geheel zo'n twintig minuten stil waardoor er nog wel wat tijd was om een fotootje te maken.

Afscheidsrit Mat'64 / Plan V Station Arnhem Apekop

Met zeer luid getoeter werd er van station Arnhem vertrokken richting Zutphen en Deventer. Op Deventer Goederen stond de HSL 1832 met een goederentrein stil langs de kant. De trein reed daarvoor zo'n 10 minuten voor ons. Uit het raampje van een 1e klas coupé heb ik een foto gemaakt al is hij niet geweldig geworden.

Station Zutphen HSL Logistics 1832 Blokjesloc

Op de stations van Deventer en Zutphen stonden we allebei kort stil om daarna richting Zwolle te rijden. Iets voor Zwolle zijn we heel even gestopt ter hoogte van de IJsselcentrale. Dit complex wordt namelijk volgend jaar gesloopt en daarom was een hele groep mensen naar het spoor gegaan om juist op deze locatie nog een foto van de Mat'64 te maken.

Zwolle, Afscheidsrit Mat'64 IJsselcentrale

Na veel gezwaai over en weer kwamen we even later aan op het station Zwolle.

NS Station Zwolle Afscheidsrit Mat'64 / Plan V

Vanaf Zwolle ging de reis met treinnummer 28215 verder als stoptrein naar Amersfoort. Op onderstaande foto zien we station Putten tijdens de korte stop.

Station Putten Afscheidsrit Mat'64

Op station Amersfoort was er een langere pauze van zo'n 40 minuten. In die tijd werd stel 876. dat eerst achterop zat, om de trein gerangeerd en aan de voorkant geplaatst. De 876 moest tenslotte bij het Spoorwegmuseum blijven staan en tegelijkertijd niet de andere stellen insluiten die wel weer weg moesten bij het museum. Tijdens de stop mocht je ook even een blik werpen in de cabine.

Cabine Plan V Afscheidsrit Mat'64 Station Amersfoort

Op onderstaande foto zien we de trein met inmiddels Plan V 876 voorop.

Station Amersfoort Afscheidsrit Mat'64 Plan V 876

De rit werd trouwens ook keurig aangegeven op de CTA's.

Amersfoort Afscheidsrit Mat'64 CTA

Met de stop op station Amersfoort kwam het einde toch echt in zicht. Na de stations van Den Dolder en Bilthoven takte de trein naar links af om richting het museum te rijden. Dit laatste stukje met nog meer getoeter dan in het begin. Hordes met mensen hadden zich langs de lijn verzameld om de binnenkomst van het toeterende geheel te kunnen zien. Om daar een goed beeld van te krijgen verwijs ik graag naar de video aangezien ik grote delen van het laatste stukje uit het raam gefilmd heb. Na aankomst op station Utrecht Maliebaan gaf de machinist die de laatste meters van de afscheidsrit gereden had de sleutel aan de directeur van het Spoorwegmuseum. Stel 876 is tenslotte verworven door het Spoorwegmuseum. Daarna was er in het museum zelf tijd voor een speech van het NS-personeel dat het iniatief voor deze rit genomen had en de directeur van het Spoorwegmuseum, Marten Foppen. Deze meneer had overigens beter bij de dolfijnen in Harderwijk kunnen blijven, maar dat is een andere discussie. Dit allemaal onder het genot van een hapje en een drankje. De 25 personen die meereden met de rit doordat ze hadden gewonnen bij de actie van de NS kregen ook nog het boek 'Treinstellen Plan V en T´ uit de serie ´Treinen in Beeld´ mee naar huis. Erg leuk!

Inmiddels was het op het perron een stuk rustiger geworden waardoor er nog even tijd was om de Mat´64 te fotograferen.

Utrecht Maliebaan Spoorwegmuseum Afscheidsrit Mat'64

Afscheidsrit Mat'64 Interieur 2e klas

Afscheidsrit Mat'64 Interieur 1e klas

Bij de ingang van het perron stond nog onderstaand bord om de nieuwe aanwinst welkom te heten.

Utrecht Maliebaan, Afscheidsrit Mat'64

Utrecht Maliebaan Afscheidsrit Mat'64 Apekop neus

Met bovenstaande foto van de kenmerkende neus van de Mat´64 wil ik deze reportage graag afsluiten. Hierbij wil ik iedereen die zijn bijdragen aan deze prachtige afscheidsrit heeft gegeven hartelijk bedanken. Ik heb er van genoten!

Bedankt voor het lezen!