Treinen langs de Koppelpoort in Amersfoort

25-12-2015 12:25

Op 23 december was ik in Amersfoort waar ik een aantal treinen heb geplaat. Ter hoogte van de Koppelpoort is een spoorbrug waar je aardig foto's kan maken van de treinen uit de richting Apeldoorn en Zwolle. De Koppelpoort is de enige nog bestaande gecombineerde land- en waterpoort van Nederland. Vroeger was hij onderdeel van de stadsmuur van Amersfoort. Toen deze functie later niet meer zo belangrijk was raakte de poort in verval, maar in de 19e eeuw is hij gerestaureerd door de bekende architect Pierre Cuypers. Hij heeft ook bekende gebouwen als het Rijksmuseum en het Centraal Station van Amsterdam ontworpen.

De spoorbrug ter hoogte van de Koppelpoort gaat over de Eem heen. Over de brug rijden ICMm & VIRM stellen af en aan, maar ook de Valleilijn komt frequent langs. Ook de IC Berlijn en verschillende goederentreinen komen met enige regelmaat langs.

's Ochtends iets na 10'en kwam ik aan bij de Koppelpoort. Volgens planning zouden de IC Berlijn en de Dolimetrein beide iets na kwart over 10 langskomen. Voor het zover was kwam er eerst een DDZ langs rijden als sprinter naar Amersfoort en Utrecht CS.

Vervolgens kwamen er twee gekoppelde ICMm stellen langs.

Amersfoort Koppelpoort, ICMm III IV trein treinen

De Protos treinen van Connexxion zijn de enige Protos stellen in de wereld die momenteel in dienst zijn. Persoonlijk vind ik het best mooie treinen. De Valleilijn treinen richting Ede-Wageningen komen fototechnisch gezien vanaf de verkeerde kant, maar ondanks dat kon deze Protos nog aardig op de foto.

Amersfoort Koppelpoort, Protos Connexxion Valleilijn Ede-Wageningen
Vrijwel direct daarna kwam de Connexxion GTW langsrijden vanaf de andere kant. Omdat Connexxion niet genoeg Protos stellen heeft en de fabrikant failliet is, heeft Connexxion één Stadler GTW. Deze kwam wel vanaf de goede kant.
Amersfoort Koppelpoort, GTW Valleilijn Connexxion Ede-Wageningen
De dolimetrein staat erom bekend dat hij vaak op tijd rijdt en dat is voor een goederentrein vrij uitzonderlijk. Ook deze ochtend kwam de dolimetrein weer keurig op tijd langs. Voorop zat de de RRF PB06, een loc van het type Class 66. Vanaf 1 januari 2016 gaat de Dolimetrein over van RRF naar DB. Welke loc er dan voor de trein komt is nog onbekend.

Amersfoort Koppelpoort, Dolimetrein RRF Class 66 PB06

Een minuut of twee later kwam ook de IC Berlijn richting Amsterdam over de spoorbrug. Voorop zat NS locomotief 1739. 

Amersfoort Koppelpoort, IC Berlijn Amsterdam NS 1739 DB amvz

Aan het eind van de middag nogmaals eventjes bij de Koppelpoort gestaan waar ook nog wat onverwachte, leuke gasten voorbij kwamen. Maar eerst deze DDZ als sprinter naar Utrecht CS. Sinds de nieuwe dienstregeling wordt de 5600 weer volledig met DDZ gereden in plaats van samen met DDAR.

In een winters avondzonnetje heb ik ook nog een Connexxion Protos vastgelegd. De trein nadert bijna zijn eindbestemming Amersfoort, eindpunt van de Valleilijn.

Amersfoort Koppelpoort, Protos connexxion valleilijn

Toen kwam dan één van de onverwachte gasten langs. De 1832 van HSL logistics, beter bekend als de blokjes- of racevlagloc reed als losse locomotief over de spoorbrug heen.

Amersfoort Koppelpoort, HSL logistics 1832 losse loc blokjes racevlag

Inmiddels was de spits begonnen en kwam er een InterCity bestaande uit 12 bakken VIRM langs.

Amersfoort Koppelpoort, VIRM IRM regiorunner Intercity lang 12 bakken

Ook de IC Berlijn kwam weer langs. Ditmaal vanaf de andere kant en vergezeld door een VIRM. De opname is door het felle tegenlicht niet ideaal, maar toch wel apart geworden.

Even later kon ik op het randje de Connexxion GTW nog vastleggen. Rechts in beeld zien we nog een DDZ die bijna roet in het eten gooide.

Amersfoort Koppelpoort, GTW Connexxion Valleilijn ede-wageningen

Een tweede verrasing was de 6455. Deze kwam vanaf het station van Amersfoort langsrijden. We zien op de volgende foto dan ook de achterkant.

Amersfoort Koppelpoort, 6455 DB Schenker 6400

Tot nu toe heb ik nog geen één SGMm laten zien, maar ook die rijden over de Eem. Ik sluit deze reportage dan ook af met twee SGMm treinen.

Amersfoort Koppelpoort, SGMm III sprinter NS trein