NS Serie 1300 Locomotieven

In 1952 en 1953 werden er tien elektrische locomotieven aan de NS door Alsthom geleverd. Deze nieuwe locomotieven gingen de NS serie 1300 vormen. De eerste tien exemplaren werden in turkoois geschilderd. In 1952 werden de eerste ritten van locomotief 1301 gereden. De locomotief reed bij de opening van de elektrische treindienst op de spoorlijnen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. In 1956 werden er nog vijf locomotieven als nabestelling geleverd. Deze locomotieven werden afgeleverd in het Berlijns blauw. De tien locomotieven van de serie 1300 die toen al bij de NS reden waren inmiddels ook al overgeschilderd in het Berlijns blauw.

NS locomotief 1310, een locomotief uit de eerst geleverde serie, in het Berlijns blauw op het zakspoor van station Hengelo.
NS locomotief 1310, een locomotief uit de eerst geleverde serie, in het Berlijns blauw op het zakspoor van station Hengelo.

Begin 1968 introduceerde de NS een nieuwe huisstijl waarbij de kleur geel een grote rol ging spelen. In de jaren zeventig werden daarom de locomotieven van de serie 1300 in de nieuwe NS-huisstijl geschilderd. De locomotieven werden geel-grijs.

NS locomotief 1315 in de nieuwe NS huisstijl met rijtuigen van het type Plan E en Plan W op station Amsterdam Centraal. De rijtuigen hebben nog de Berlijns blauwe kleurstelling.
NS locomotief 1315 in de nieuwe NS huisstijl met rijtuigen van het type Plan E en Plan W op station Amsterdam Centraal. De rijtuigen hebben nog de Berlijns blauwe kleurstelling.

Halverwege de jaren tachtig kregen de 1300 locomotieven een levensduurverlenging waarbij ze ook meteen een nieuwe kleurstelling kregen. De locs werden bijna helemaal geel geschilderd en kregen grote NS logo's op de zijkanten.

De 1300 locomotieven zijn jarenlang de sterkste locomotieven van de NS geweest en konden daarom worden ingezet voor allerlei soorten diensten, maar wegens hun kracht reden ze voornamelijk veel zware goederentreinen.

In 1999 gingen de laatste 1300-en buiten dienst. Deze serie heeft dus maarliefst 47 jaar dienst gedaan bij de NS. In 2004 werden de meeste locs gesloopt.

NS Locomotief 1301 in de nieuwe huisstijl met het grote NS-logo op de zijkant met een goederentrein.
NS Locomotief 1301 in de nieuwe huisstijl met het grote NS-logo op de zijkant met een goederentrein.
NS locomotief 1315 met rijtuigen in de nieuwe NS huisstijl. Het eerste rijtuig is een NS Plan W en de rijtuigen daarachter zijn NS ICR rijtuigen.
NS locomotief 1315 met rijtuigen in de nieuwe NS huisstijl. Het eerste rijtuig is een NS Plan W en de rijtuigen daarachter zijn NS ICR rijtuigen.
NS locomotief 1313 als losse locomotief. Deze loc ging in 1998 buiten dienst.
NS locomotief 1313 als losse locomotief. Deze loc ging in 1998 buiten dienst.