Connexxion Mat'64

Connexxion nam op 10 december 2006 het treinverkeer op de spoorlijn Amersfoort - Ede-Wageningen over van de NS. Daarvoor had Connexxion nieuwe treinstellen van het type Protos gekocht. Deze waren echter nog niet klaar voor de dienst eind 2006. Daarom werden er van 10 december 2006 tot eind 2007 vijf Plan V treinstellen van NS gebruikt. De stellen 836 tot en met 840 kregen daarvoor een lichtblauw Valleilijnsticker in een baan over de zijkanten onder de ramen. 


Toen de Protos treinstellen in dienst kwamen, verdwenen de Mat'64 treinstellen van de NS. Wegens testen met de Protos treinen en later vanwege langdurige schade aan een Protos kwam er al snel weer een Mat'64 tijdelijk terug naar de Valleilijn. 

Vanaf oktober 2008 huurde Connexxion treinstel 867 voor langere tijd om de dienst tussen Amersfoort en Barneveld Noord door te kunnen trekken naar Barneveld Centrum. In december 2011 verliep de revisietermijn van dit stel echter. Toen kreeg Connexxion de 919. De 867 deed daarna dienst als onderdelenleverancier. De 867 had als bestickering voor de Veillijn een lange band onder de ramen met bestickering van de Valleilijn, de 919 was daarentegen op de koppen na helemaal bestickerd.

Connexxion Mat'64 919 op station Amersfoort. (23-06-12)
Connexxion Mat'64 919 op station Amersfoort. (23-06-12)

Ter vervanging van de Mat'64 kocht Connexxion een elektrische GTW. Zodra de GTW binnen was in 2013, kon de 919 buiten dienst. Zowel de 919 als de 867 zijn gesloopt. 

Connexxion Plan V 919 na de buitendienststelling op Open Monumentendag in Amersfoort. (15-09-13)
Connexxion Plan V 919 na de buitendienststelling op Open Monumentendag in Amersfoort. (15-09-13)