NS DH 'Wadloper'

De NS DH1 en DH2 treinen zijn beter bekend onder de naam 'Wadlopers'. 'DH' staat voor Diesel Hydraulisch. De DH1 was een motorrijtuig en de DH2 was een treinstel dat uit twee bakken bestond. Dit treintype is speciaal ontwikkeld voor de Noordelijke Nevenlijnen. De treinen werden door Waggonfabrik Uerdingen AG, het tegenwoordige Düwag, gebouwd. Het ging om 19 DH1 en 31 DH2 treinen. De Wadlopers waren de uitkomst van een onderzoek naar de mogelijkheden voor de rustige Noordelijke Nevenlijnen. Allerlei scenario's werden daarbij bekeken, ook het opheffen van spoorlijnen. Uiteindelijk is dit niet gebeurd, maar de Wadlopers moesten wel aan specifieke eisen voldoen om het uitvoeren van de dienstregeling zo goedkoop mogelijk te maken. Zo zijn de Wadlopers geschikt voor éénmansbediening en moesten ze snel kunnen accelereren. Daarnaast hadden de treinen spiegels bij de cabine zodat de machinist de deuren veilig zelf kon sluiten. Een conducteur was tenslotte niet meer aanwezig.

Twee DH1 Wadlopers op station Leeuwarden. Het voorste motorrijtuig is de 3112. Duidelijk zichtbaar zijn de spiegels voor de machinist om de deuren te sluiten.
Twee DH1 Wadlopers op station Leeuwarden. Het voorste motorrijtuig is de 3112. Duidelijk zichtbaar zijn de spiegels voor de machinist om de deuren te sluiten.
NS DH1 3101 'Wadloper' op een voor mij onbekende locatie.
NS DH1 3101 'Wadloper' op een voor mij onbekende locatie.

In 1995 werden de treinen gemoderniseerd. Daarbij werden ze voorzien van een baanschuiver en werd de kleur grijs meer in het ontwerp verwerkt. De treinen kregen door deze aanpassingen een compleet andere uitstraling.  

Een rij buiten dienst gestelde Wadlopers in de tuin van station Amersfoort. De voorste is DH1 3115. Dit motorrijtuig is verkocht aan Polen. (11-09-11)
Een rij buiten dienst gestelde Wadlopers in de tuin van station Amersfoort. De voorste is DH1 3115. Dit motorrijtuig is verkocht aan Polen. (11-09-11)

In 1999 werd het treinverkeer op de Noordelijke Nevenlijnen overgenomen door NoordNed waarmee het verhaal van de Wadlopers in dienst van de NS stopt. De Wadlopers hebben toen nog dienst gedaan bij NoordNed. In 2005 kreeg Arriva echter de concessie. Arriva bestelde nieuwe treinen voor de noordelijke spoorlijnen en zodra die binnen waren, stopte de inzet van de Wadlopers in het noorden. Ze hebben daarna nog wel gereden op de spoorlijn Mariënberg - Almelo voor Connexxion en tijdelijk voor Veolia op de Maaslijn. Momenteel bevindt zich geen één Wadloper zich nog in Nederland. Alle treinen zijn verkocht aan het buitenland. De landen Polen, Argentinië, Roemenië en Tsjechië hebben de treinen gekocht.