NS DM'90 'Buffel'

De DM'90 was een dieseltreinstel van de NS. DM'90 staat voor dieselmaterieel '90. De NS zette in 1996 de eerste treinen van dit type, met de bijnaam 'Buffel', in. Door de knik in de bakken zijn de rijtuigen erg breed van binnen. De treinen hebben inmiddels op vele NS diesellijnen dienst gedaan, waaronder bijvoorbeeld de Noordelijke Nevenlijnen, Apeldoorn - Zutphen. Hengelo - Zutphen en het Kamperlijntje.

Een NS DM'90 'Buffel' Station Enschede (04-01-09)
Een NS DM'90 'Buffel' Station Enschede (04-01-09)
Het tweede klas interieur van een DM'90. (17-02-13)
Het tweede klas interieur van een DM'90. (17-02-13)
De cabine van een DM'90. (17-02-13)
De cabine van een DM'90. (17-02-13)

De spoorlijn Apeldoorn - Zutphen had aan het begin van de 21e eeuw last van teruglopende reizigersaantallen. Net als andere spoorlijnen die niet rendabel waren, werd deze spoorlijn aanbesteed. In 2003 werd de aanbesteding geopend. Onder andere de NS en Syntus schreven zich in. NS won en richtte het samenwerkingsverband 'RegioNS' op. RegioNS voerde vanaf december 2004 de dienst tussen Apeldoorn en Zutphen uit met DM'90 treinen. Deze treinen kregen daarvoor ook speciale stickers met de naam RegioNS en de plaatsnamen Apeldoorn en Zutphen. In december 2012 ging de spoorlijn deel uit maken van de concessie Achterhoek-Rivierenland die Arriva in handen kreeg. De RegioNS bestickering op de DM'90 treinen was daarna echter nog wel te zien, alleen dan op andere spoorlijnen waar de RegioNS treinen toen ook weer werden ingezet.

Een DM'90 op station Almelo met de RegioNS bestickering. (17-02-13)
Een DM'90 op station Almelo met de RegioNS bestickering. (17-02-13)

Vele dieseltrajecten van de NS zijn inmiddels net als Apeldoorn - Zutphen aanbesteed waardoor er nu een andere vervoerder rijdt. Hierdoor kromp het inzetgebied van de diesels steeds meer. Alleen de trajecten Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede behoorden de laatste jaren van de DM'90 tot het vaste inzetgebied. In december 2017 nam Syntus daar het treinverkeer echter over waardoor de DM'90 niet meer nodig was bij de NS en buitendienst werd gesteld. Daarmee was de DM'90 de laatste dieseltrein die de NS heeft gehad.

Een NS DM'90 op station Kampen tijdens het 'blauwe uurtje'. (17-08-15)
Een NS DM'90 op station Kampen tijdens het 'blauwe uurtje'. (17-08-15)

Het Spoorwegmuseum heeft een DM'90 stel bewaard voor museale doeleinden. De rest van de treinen zijn voor het overgrote gedeelte verkocht aan Roemenië.

Twee Buffels rijden station Zwolle binnen. (15-02-14)
Twee Buffels rijden station Zwolle binnen. (15-02-14)
De NS DM'90 op station Hengelo. (17-02-13)
De NS DM'90 op station Hengelo. (17-02-13)
Twee NS DM'90 treinen op station Wierden gedurende de laatste weken van de inzet bij de NS. (09-11-17)
Twee NS DM'90 treinen op station Wierden gedurende de laatste weken van de inzet bij de NS. (09-11-17)