Veolia GTW

De Veolia GTW die ook wel 'Velios' werd genoemd is gebouwd door Stadler Rail. Veolia had 16 dieseltreinstellen voor de Maaslijn en 8 elektrische stellen voor de Heuvellandlijn. Deze dieseltreinen konden met de elektrische treinen in treinschakeling rijden. Toen de GTW's in dienst kwamen, vervingen ze de Mat'64 en de Wadlopers die tijdelijk door Veolia van de NS waren gehuurd. 

Een Veolia GTW 2/6 vertrekt van station Valkenburg. (15-10-13)
Een Veolia GTW 2/6 vertrekt van station Valkenburg. (15-10-13)
Een diesel GTW 2/8 op station Venlo. (22-02-14)
Een diesel GTW 2/8 op station Venlo. (22-02-14)

Van de 16 dieseltreinstellen waren er 10 van het type GTW 2/6 en 6 van het type GTW 2/8. De GTW 2/8 variant heeft één extra passagiersrijtuig in vergelijking met de GTW 2/6. Van de 8 elektrische GTW's zijn er 5 treinstellen van het type GTW 2/6 en 3 van het type GTW 2/8.

Het tweede klas interieur van de Veolia GTW. (12-07-15)
Het tweede klas interieur van de Veolia GTW. (12-07-15)
Het eerste klas interieur van de Veolia GTW. (12-07-15)
Het eerste klas interieur van de Veolia GTW. (12-07-15)

Op de motorbak van de treinstellen staat een portret van een bekende Limburger. Enkele treinen hadden echter ook een portret van een bekende Brabander of Gelderlander.

Het portret van Sint Servaas op de motorbak. (09-07-16)
Het portret van Sint Servaas op de motorbak. (09-07-16)

In december 2016 nam Arriva het trein- en busvervoer in Limburg van Veolia over. De Veolia GTW treinstellen nam Arriva toen over.

Een Veolia GTW rijdt station Kerkrade Centrum binnen. (12-07-15)
Een Veolia GTW rijdt station Kerkrade Centrum binnen. (12-07-15)
Een Veolia GTW op station Schin op Geul tijdens de laatste zomer met Veolia in Limburg. (10-07-16)
Een Veolia GTW op station Schin op Geul tijdens de laatste zomer met Veolia in Limburg. (10-07-16)