Euregio ticket - Treinen door het Maas-Rijn gebied (2)

12-08-2016

In de maand juli heb ik drie dagen doorgebracht in het Maas-Rijn gebied. In deze regio is het Euregio ticket geldig. Dit kaartje is vooral in het weekend voordelig. Je mag dan met twee volwassen één dag gebruik maken van de treinen en bussen in grote delen van Limburg en in de wijde omgeving van Luik en Aken. Dag één en twee van de drie zullen allebei beschreven worden in twee losse reportages. Dag drie is, waarschijnlijk zonder dat dat bekend was bij de lezer, al verschenen op mijn website. Op dag drie bezocht ik namelijk de Stoomtreindagen bij de ZLSM. Deze reportage is hier te lezen.

In dit tweede deel gaan we echt gebruik maken van het Euregio ticket. Deel 1 speelde zich alleen af in het Nederlandse deel van de Euregio dus daar was nog geen Euregio ticket voor nodig. Tijdens dag twee, dus in dit deel van de reportage, is er een bezoek gebracht aan Luik en Aken. We beginnen echter op station Maastricht. We zijn hier zojuist aangekomen vanuit de richting Sittard met de NS sprinter. SGMm 2977 reed deze sprinter. Station Maastricht is nog niet de eindbestemming van de trein. De trein moet namelijk nog door naar station Maastricht Randwyck. Een klein stukje verderop. In onderstaande video zien we het vertrek van de SGMm vanaf station Maastricht. 

Vanaf station Maastricht werd de reis vervolgd met een trein van de Belgische spoorwegen. NMBS Break 408 reed de rit tussen Maastricht en Luik. Break 408 zag er niet meer al te schoon uit, maar dat is vrij normaal in België bij de wat oudere treintypes. Als Arriva in Limburg gaat rijden is de NMBS in Maastricht ook verleden tijd. Arriva gaat dan namelijk een dienst rijden van Luik naar Aken via Maastricht en Heerlen met treinen van het type FLIRT. 

NMBS Break 408 op station Maastricht
NMBS Break 408 op station Maastricht

De treinen van dit type worden momenteel gereviseerd zodat ze weer een poosje mee kunnen. Break 408, die op bovenstaande foto te zien is, moet nog gereviseerd worden. In het weekend rijdt de trein naar België tot aan station Liège-Guillemins. Doordeweeks rijdt de trein nog verder naar Hasselt. Het station Liège-Guillemins is een architectonisch hoogstandje, maar ligt niet dicht bij het centrum. Daarom moest er overgestapt worden op een andere trein die op Liège-Palais stopt. Dit station is wel op loopafstand van het centrum. Tijdens de overstap heb ik onderstaande foto nog geschoten. De NMBS trein die te zien is, is ook een nog ongereviseerde Break.

NMBS Break 400 op Liège-Guillemins
NMBS Break 400 op Liège-Guillemins

Mocht je meer willen zien van dit schitterend station, ik heb op YouTube een compilatiefilm staan van diverse treinen op station Liège-Guillemins. Deze film is hier te bekijken. 

De eerste trein die op dat moment van Liège-Guillemins naar Liège-Palais reed, was de trein uit Luxemburg. Deze trein rijdt van Luxemburg stad naar Liers in België en bestaat uit een CFL locomotief met een aantal NMBS I10 rijtuigen. Deze rijtuigen zijn uiterst comfortabel. Het was bijna jammer dat het stukje naar Liège-Palais zo klein was. In onderstaande video zien we de trein binnenrijden op station Liège-Guillemins.

Vanaf station Liège-Palais werd er richting de Montagne de Bueren gelopen. Deze trapstraat heeft 374 treden en een gemiddeld hellingspercentage van 28%. Het was dan ook een flinke klim, maar boven heb je wel een schitterend uitzicht over de stad Luik. 

Uitzicht over Luik
Uitzicht over Luik
Uitzicht over Luik
Uitzicht over Luik

Op bovenstaande foto is duidelijk de Maas te zien waaraan de stad gebouwd is. Rechts van de Maas is de kap van station Liège-Guillemins te zien. Nadat het uitzicht uitgebreid gefotografeerd en bekeken was werd de Citadel weer verlaten. De trap af gaat gelukkig een stuk makkelijker dan omhoog... Eenmaal beneden heb ik nog een foto gemaakt van de trapstraat.

Trapstraat Montagne de Bueren in Luik
Trapstraat Montagne de Bueren in Luik

Terug beneden werd er nog enkele winkel bezocht en een foto gemaakt van een rij bussen van TEC. 

TEC bussen bij station Liège-Palais
TEC bussen bij station Liège-Palais

Daarna werd het station weer opgezocht en in de trein naar Liège-Guillemins gestapt. Dit keer een gemoderniseerde Break. Op station Liège-Guillemins kwamen rond dat tijdstip beide InterCity's van de dienst naar Luxemburg langs. Zowel de IC richting Luxemburg als richting Liers. Op onderstaande foto is de IC richting Liers.

CFL 3002 met de Intercity uit Luxemburg
CFL 3002 met de Intercity uit Luxemburg

In onderstaande video is de binnenkomst van de IC naar Luxemburg te zien. Het blijft tenslotte toch een leuke combinatie, een grote loc met maar enkele rijtuigen. 

Vanaf Liège-Guillemins werd verder gereisd richting Duitsland. Vroeger kon dat zonder overstap, maar tegenwoordig moet er op station Welkenreadt overgestapt worden. De trein vanuit Aken naar België rijdt namelijk naar Spa-Géronstère en niet meer naar Liège-Guillemins. Tot aan Welkenraedt werd de reis verzorgd door een InterCity van de NMBS. Het laatste stukje naar Aken werd echter gereden door de oudste treinstellen van de Belgische spoorwegen, de Klassieke Motorstel. Op onderstaande foto is de aankomst van het stel op station Welkenraedt te zien.

NMBS Klassiek Motorstel 655 op station Welkenreadt
NMBS Klassiek Motorstel 655 op station Welkenreadt

Op station Aken HBF heb ik het vertrek van deze trein voor de terugweg naar België gefilmd. Ontzettend lang zal dit type trein tenslotte niet meer door België rijden. 

Op het spoor naast de NMBS trein stond een blinkende BR 111 met een aantal Dosto's van de DB.  

DB BR 111 met Dosto rijtuigen op station Aken
DB BR 111 met Dosto rijtuigen op station Aken

Het station werd verlaten om iets van Aken te gaan bekijken. Hieronder het stationsgebouw. 

Stationsgebouw van Aken
Stationsgebouw van Aken

De stad staat natuurlijk vooral bekend om de Dom die er staat. Een foto van de toren van de Dom kan dan ook niet ontbreken in deze reportage. 

Dom van Aken
Dom van Aken

In Aken hoef je je absoluut niet te vervelen. Het is een sfeervolle stad waar ook goed gewinkeld kan worden gezien de vele bezoekers met hun handen vol aan winkeltassen. De stad is zeker de moeite waard om eens te bekijken. In de planning die ik vooraf bedacht had, had ik meer tijd bij Aken ondergebracht dan bij Luik. Nu ik beide steden bezocht heb, was dat denk ik wel terecht. Aan het einde van de middag / begin van de avond werd er bij de welbekende fastfoodketen een hapje gegeten om daarna aan de terugreis naar Nederland te beginnen. Aken ligt echter heel dichtbij de grens dus die reis viel reuze mee. Tussen Aken en Maastricht rijdt er een snelbus van Veolia. Voordat die langs de halte Theater kwam, kwamen er eerst twee andere bussen langs. 

Een Scania bus in Aken
Een Scania bus in Aken
Een MAN bus in Aken
Een MAN bus in Aken

Na deze twee Duitse bussen kwam Ambassador 5357 als lijn 50 naar Maastricht langs. Op onderstaande foto is deze bus te zien. 

Veolia Ambassador 5357 als lijn 50 in Aken
Veolia Ambassador 5357 als lijn 50 in Aken

Op station Maastricht had ik een vrij ruime overstap. Daarom konde er nog een stel foto's gemaakt worden van de bussen. Vanaf december rijdt Arriva tenslotte ook de stadsdienst van Maastricht. Hieronder een viertal foto's die ik geselecteerd heb.  

Een Veolia Volvo 7700 in Maastricht
Een Veolia Volvo 7700 in Maastricht
Veolia Volvo 7700 en Ambassador in Maastricht
Veolia Volvo 7700 en Ambassador in Maastricht
DeLijn VanHool als lijn 63 in Maastricht
DeLijn VanHool als lijn 63 in Maastricht
Veolia Ambassador 5358 als lijn 57 op het busstation van Maastricht
Veolia Ambassador 5358 als lijn 57 op het busstation van Maastricht
Daarna werd de sprinter richting Sittard weer genomen waarmee dag 2 afgesloten werd. De sprinter werd gereden door SGMm 2973. 
NS SGMm 2973 op station Maastricht
NS SGMm 2973 op station Maastricht

Daarmee is dag 2 ten einde gekomen. Bedankt voor het lezen van deze reportage! Als je deze reportage leuk vond, deel hem dan vooral met je vrienden. Dit kan helemaal makkelijk met de knoppen aan het begin van deze reportage. Deel 1 van deze reportage is hier te lezen.