Euregio ticket - Treinen door het Maas-Rijn gebied (1)

05-08-2016

In de maand juli heb ik drie dagen doorgebracht in het Maas-Rijn gebied. In deze regio is het Euregio ticket geldig. Dit kaartje is vooral in het weekend voordelig. Je mag dan met twee volwassen één dag gebruik maken van de treinen en bussen in grote delen van Limburg en in de wijde omgeving van Luik en Aken. Dag één en twee van de drie zullen allebei beschreven worden in twee losse reportages. Dag drie is, waarschijnlijk zonder dat dat bekend was bij de lezer, al verschenen op mijn website. Op dag drie bezocht ik namelijk de Stoomtreindagen bij de ZLSM. Deze reportage is hier te lezen.

In dit deel is de eerste van de drie dagen te zien in verscheidene foto's met tekst en uitleg. De eerste dag stond een bezoek aan kasteel Hoensbroek gepland. Een groot kasteel waar ik altijd al eens bezoek aan heb willen brengen, maar te ver is om zo maar eens langs te gaan. Nu er na de reis naar het zuiden 's middags toch even tijd was, leek me dat wel een geschikt moment om het kasteel te bezoeken.

De reis begon 's ochtends vroeg al op de Veluwelijn. Op station Utrecht Centraal werd de InterCity naar Limburg genomen. Dat is een stuk van zo'n twee uur dus er kon nog even een beetje bijgekomen worden van het vroege opstaan. In de 2e klas stoelen van een ICMm gaat dat prima. Op station Sittard was er een vrij ruime overstap. Op een van de doorgaande sporen zonder perron passeerde tijdens het wachten een G2000 van Locon met maar één VTG wagon. Zo'n korte goederentrein zie je niet vaak... 

Locon G2000 met één VTG goederenwagen
Locon G2000 met één VTG goederenwagen

Achteraan op het emplacement stond nog de 6414 van DB Schenker. Deze locomotief heeft de naam 'Sander' gekregen. 

DB 6414 op station Sittard
DB 6414 op station Sittard

Inmiddels stond SGMm 2994 al klaar op station Sittard om als sprinter naar station Heerlen te rijden. Na een kwartiertje werd met deze trein station Hoensbroek bereikt. Het plaatsje Hoensbroek stelt niet heel erg veel voor. Het telt plusminus 20 duizend inwoners en is al sinds 1982 geen zelfstandige gemeente meer. Het valt namelijk onder gemeente Heerlen. In onderstaande video zien we SGMm 2994 vertrekken uit station Hoensbroek voor het laatste stukje naar Heerlen. 

Hoensbroek heeft wel een groot en erg interessant kasteel. Dat is dan ook de reden dat er in Hoensbroek uitgestapt werd. Het is zo'n 25 minuten lopen vanaf het station, maar de torens zie je al vanaf een afstandje boven de andere bebouwing uitsteken. 

Kasteel Hoensbroek
Kasteel Hoensbroek

Op bovenstaande foto zien we de achterkant van het kasteel. Wat direct opvallend is, zijn de verschillende bouwstijlen. De linkertoren komt nog echt uit de middeleeuwen terwijl de rest moderner is. Dit is goed te zien aan de ramen. In de middeleeuwse toren zijn geen grote ramen te vinden terwijl daarnaast veel grotere ramen te zien zijn. Die grotere ramen zijn te vinden in het 18e eeuwse gedeelte van het kasteel. Het gevaar was toen geweken en het kasteel was niet meer als verdedigingswerk in gebruik. Hieronder zijn wat foto's van het interieur van het kasteel te zien. 

Interieur van kasteel Hoensbroek (eetzaal)
Interieur van kasteel Hoensbroek (eetzaal)

Hierboven zien we een eetzaal uit het kasteel. Met het luik in de muur staat de kamer direct in verbinding met de keuken en de spoelkeuken.  

Interieur van kasteel Hoensbroek
Interieur van kasteel Hoensbroek
Interieur van kasteel Hoensbroek
Interieur van kasteel Hoensbroek

Op bovenstaande foto zien we een zaal uit het 18e eeuwse gedeelte van het kasteel. Door de grote ramen valt er veel licht de kamer in. Het instrument op de voorgrond is een klavecimbel, de voorloper van de piano. Of deze klavecimbel het ook echt deed weet ik niet. De bekende componist Bach heeft bijvoorbeeld voornamelijk op een klavecimbel gespeeld, omdat in zijn tijd de piano nog in ontwikkeling was. In deze zaal is destijds ook gedanst, maar dat is vast geen verrassing als je naar de houding van de poppen hebt gekeken. 

Interieur van kasteel Hoensbroek
Interieur van kasteel Hoensbroek

Ik vond het kasteel erg de moeite waard. Je ziet in dit kasteel ook heel mooi de ontwikkeling van de bouwstijlen vroeger doordat het kasteel vaak uitgebreid is of gedeeltelijk herbouwd. Om een goed beeld van het kasteel te krijgen is hieronder een foto van de voorkant te zien. 

Kasteel Hoensbroek
Kasteel Hoensbroek

Na het bezoek werd er terug gelopen naar het station. Voordat de sprinter naar Sittard kwam, passeerde eerst de InterCity naar Heerlen en vervolgens de InterCity richting Eindhoven. 

NS SGMm 2967 op station Hoensbroek
NS SGMm 2967 op station Hoensbroek

Op bovenstaande foto zien we SGMm 2967 die mij terugbracht naar station Sittard. Daar werd alvast een Euregio ticket gekocht voor dag twee, maar die komt in de volgende reportage aan de orde. SGMm 2973 bracht me naar Beek-Elsloo waar mijn logeeradres in de buurt was. Op onderstaande foto zien we deze trein klaarstaan op station Sittard.

NS SGMm 2973 op station Sittard
NS SGMm 2973 op station Sittard

Daarmee is dag één ten einde gekomen. Op deze dag heb ik al een aantal foto's kunnen maken van de NS sprinters in Limburg. Vanaf december gaat Arriva deze sprinterdiensten namelijk rijden dus vind ik het wel leuk om nog even wat foto's te hebben van de NS sprinters op de stoptreindiensten in Limburg. Binnenkort zal de reportage van dag twee online verschijnen. Op dag twee werd er gereisd met een Euregioticket en werd onder andere een bezoek gebracht aan Luik en Aken.