Bezoek aan Medemblik met de SHM

23-07-2015

Een aantal dagen in het hoogseizoen rijdt de SHM een dienstregeling waarbij drie locomotieven onder stoom zijn. Dit was onder andere het geval op 22 juli. Genoeg reden dus om een retourrit van Hoorn naar Medemblik te maken.  

De eerste stoomtram vertrok om 10:40 uit Hoorn. Ruim van te voren was ik aanwezig en dat was maar goed ook want het was al behoorlijk druk. Na een poosje in de rij gestaan te hebben was ik dan aan de beurt om kaartjes te halen. Aangezien er ook een bezoek aan kasteel Radboud gepland was vroeg ik ook om een 'Meer Medemblik' kaartje. Dit kaartje is net als de stoomtram gratis met de museumjaarkaart en biedt toegang tot één activiteit in Medemblik + het busje dat tussen de verschillende activiteiten in Medemblik rijdt. De mevrouw achter de balie was hiervan blijkbaar niet op de hoogte. Ik kon haar meer vertellen met de informatie die ik van de site had dan zij mij en uiteindelijk gaf ze me het kaartje niet. Het advies was dat ik bij het busje maar mijn museumjaarkaart moest laten zien en dan afwachten of ik mee mocht. De stoomtram naar Medemblik stond al klaar en daar nam ik dan ook in plaats. Ik noemde het een stoomtram maar daar is eigenlijk geen sprake van. Deze rit werd namelijk gereden door loc 7742 beter bekend als 'Bello'. Deze loc heeft gereden bij de HSM en later nog bij de NS en deed dienst op verschillende lokaalspoorlijnen. Vanaf 1932 werd de loc ingezet op de tramlijn van Alkmaar naar Bergen en daar dankt de loc ook zijn bekendheid aan. Ook de rijtuigen zijn geen echte tramrijtuigen. Het zijn namelijk Oostenrijkse lokaalspoorrijtuigen die nog tot 1975 dienst hebben gedaan. 

Na vertrek uit Hoorn, met zo'n 10 minuutjes vertraging wegens de drukte, kon ik vanaf het achterste balkon onderstaande foto maken. Rechts zien we loc 8 van de HTM staan en langs het perron zien we de groene diesellocomotief de rijtuigenstam voor de volgende rit klaar zetten. 

Vertrek uit Hoorn
Vertrek uit Hoorn

Het eerste stukje gaat langs het normale hoofdspoor.  

De SHM spoorlijn langs het hoofdspoor
De SHM spoorlijn langs het hoofdspoor

Daarna maakt het spoor een bocht waarbij het van het hoofdspoor afbuigt. Nadat we de provincialeweg over zijn, komen we in een schitterend landelijk landschap. Vanaf het achterste balkon heb je daar een prima uitzicht over. 

Het West-Friese landschap
Het West-Friese landschap

Het eerste station is Wognum-Nibbixwoud. Hier staat de trein een kwartiertje stil en kan je even uitstappen om een foto te maken.

Station Wognum-Nibbixwoud
Station Wognum-Nibbixwoud

Een foto maken is overigens amper mogelijk door de drukte. Beter dan onderstaande foto is mij niet gelukt. 

Veel belangstelling voor de SHM 7742
Veel belangstelling voor de SHM 7742

Na een kwartier wordt Wognum weer verlaten. 

Vertrek uit Wognum
Vertrek uit Wognum

Onderweg worden vele velden met verschillende kolen e.d. gepasseerd. Iemand die uit deze streek kwam, wist mij te vertellen dat er hier een speciale soort aardappelplantjes groeit. In Limburg zouden deze plantjes het niet goed doen wegens de andere grondsamenstelling. Onderweg worden nog de stationnetjes Twisk en Opperdoes gepasseerd. Hier is geen uitgebreide stop zoals in Wognum was. 

Station Twisk
Station Twisk
Station Opperdoes
Station Opperdoes
Vlak voor station Medemblik
Vlak voor station Medemblik

Na aankomst in Medemblik ben ik naar kasteel Radboud gelopen. Het 14-persoons busje wat hierna toe zou rijden zat allang vol. Medemblik is een sfeervol plaatsje dat vroeger aan de Zuiderzee lag. Kasteel Radboud is mede daardoor op deze strategische plek gebouwd door Floris V.

Kasteel Radboud
Kasteel Radboud

Vroeger was het kasteel een heel stuk groter maar deze delen zijn in de loop der tijd verloren gegaan. De funderingen hebben ze wel opgeknapt waardoor de contouren van het oude kasteel duidelijk zichtbaar zijn. Ooit zag Radboud er ongeveer net zo uit als het Muiderslot: vierkant met in elke hoek een toren. Het is geen groot kasteel maar wel leuk om even te kijken. Het 14-persoons busje kwam net voor rijden op het moment dat we terug wilden lopen. De chauffeur wist ons te vertellen dat als je een van de musea bezocht had je gratis mee mocht met het busje en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt door mij. Jammer dat iemand achter de kassa bij de stoomtram in Hoorn hier niet goed van op de hoogte is. Het busje (eigenlijk meer een luxe golfkar) bracht ons terug naar het station van Medemblik. Daar tegenover bevindt zich het bakkerijmuseum. Dit museum verraste mij enorm in positieve zin. Van buiten ziet het er klein uit maar het is een stuk groter dan ik dacht. Er was veel te zien en ook veel bedrijvigheid. Meerdere bakkers die bezig waren of het een en ander vertelde. Erg leuk!

Locomotief Bello, maar dan van suiker
Locomotief Bello, maar dan van suiker

Op bovenstaande foto zien we de al eerder besproken 'Bello' alleen dan helemaal van suiker.

Eenmaal terug bij het station kon de Connexxion 8664 op de foto. Achter de bus zien we eerst het stationsgebouw en daarachter het stadhuis. Het stadhuis is ook te bezichtigen maar daar was geen tijd meer voor. 

Connexxion Ambassador 8664 op station Medemblik
Connexxion Ambassador 8664 op station Medemblik

Ook de stoomtram naar Hoorn stond al klaar. Ditmaal is er wel sprake van een echte stoomtram. De loc die voorop zat was namelijk een loc van de Gooische stoomtram, ook bekend als de Gooische moordenaar. Op onderstaande foto zien we hem staan nog voordat hij aan de rijtuigen was gekoppeld. 

De Gooische stoomtram
De Gooische stoomtram

De rijtuigenstam was een mix van verschillende trambedrijven. Onder andere de RTM en de Gooische stoomtram waren vertegenwoordigd. Op onderstaande foto zien we een tramrijtuig uit het Gooi. 

Gooisch tramrijtuig
Gooisch tramrijtuig

Even later kwam een andere stoomtram het station binnen rijden. Deze werd getrokken door een ex-HTM loc.

Naast de luxe, volledig elektrische golfkar rijdt er ook een museumbus langs musea in Medemblik. Deze museumbus rijdt niet langs kasteel Radboud. De bus die deze ritten rijdt, is de voormalige GVU 52 van het Nationaal Busmuseum uit Hoogezand. 

Ex-GVU 52 van het Nationaal Busmuseum
Ex-GVU 52 van het Nationaal Busmuseum

Ondertussen is loc 18 aan de tramrijtuigen gekoppeld en kan hij over een paar minuten vertrekken. 

De stoomtram klaar voor vertrek
De stoomtram klaar voor vertrek

Na vertrek in een bocht een foto kunnen maken van de loc in actie. 

SHM 18 in actie
SHM 18 in actie

In Wognum werd weer een stop van een kwartiertje gemaakt. Een stop met voornamelijk commerciële doeleinden. Zodra iedereen uitstapt komt er gelijk een vrouw met een dienblad vol cornetto's aan om aan je te verkopen. Ik hoefde geen cornetto, maar ik kon wel even een fotootje maken van de trein. 

SHM stoomtramlocomotief 18 op station Wognum
SHM stoomtramlocomotief 18 op station Wognum

Na nog een klein ritje kwamen we terug aan in Hoorn. Het laatste stukje langs het hoofdspoor kwam er nog een ICMm langs rijden die ik kon filmen. 

SHM station Hoorn
SHM station Hoorn

Het stationsgebouw is pas uitgebreid met een nieuwe vleugel. De SHM is een erg leuke en sfeervolle organisatie die zeker een bezoekje waard is. Wat ik wel jammer vind, is dat er eigenlijk weinig over de geschiedenis verteld wordt. Een gemiddeld gezin dat mee gaat met de SHM is absoluut een ervaring rijker maar heeft denk ik maar weinig geleerd.