De laatste boottrein naar Hoek van Holland

27-03-2017

Op 26 maart 2017 reed de allerlaatste boottrein naar station Hoek van Holland. Vanaf 1 april is de spoorlijn Hoek van Holland - Rotterdam gesloten. Het traject wordt dan omgebouwd tot metrolijn. Dit jaar nog moet de metrolijn af zijn. Zondag 26 maart was de allerlaatste zondag dat er treinen naar Hoek van Holland reden. Om dit te vieren reden er meerdere historische treinen pendelritten op het traject en reed er een heuse boottrein vanuit Amsterdam. Oude tijden herleefden!

In het verleden was de spoorlijn Hoek van Holland - Rotterdam van groot belang. Op station Hoek van Holland Haven kon namelijk overgestapt worden op de boot richting Engeland. Dat betekende dat de plaats door veel internationale reizigers werd aangedaan. Het vliegverkeer was destijds tenslotte nog niet zover ontwikkeld als dat tegenwoordig is. Reizigers die per boot aankwamen in Hoek van Holland konden per trein rechtstreeks verder reizen naar talloze bestemmingen. Er reden vanaf Hoek van Holland bijvoorbeeld treinen naar Duitsland en Scandinavië, maar zelfs ook naar Moskou! Die laatste bestemming is nog bijzonderder als we in ons achterhoofd houden dat we nog volop in de tijd van de Koude Oorlog zitten.

(Koersborden komen uit mijn persoonlijke verzameling)

Het aantal internationale treinen naar Hoek van Holland nam af in de jaren tachtig en ze verdwenen in de jaren negentig zelfs geheel. Opvallend is dat een groot gedeelte van de infrastructuur wel bleef liggen. De verschillende perrons en sporen liggen er bijvoorbeeld nog steeds. Wel zijn ze overwoekerd door gras. In het verleden schreef ik al een verslag met foto's over de situatie van station Hoek van Holland Haven. Het verslag is hier te vinden.

Ondanks de opheffing van de internationale treinen, bleef er wel een binnenlandse intercity vanuit Amsterdam naar Hoek van Holland rijden die ansluiting gaf op de boot naar Harwich. Deze zogenaamde 'boottrein' reed twee keer per dag. Per 10 december 2006 werd deze intercity opgeheven omdat de snelle bootverbinding werd vervangen door een dag- en een nachtboot. Op zondag 26 maart werd voor de gelegenheid de allerlaatste boottrein naar Hoek van Holland gereden. De stichting Mat'54 organiseerde een rit met Hondekop 766 vanuit Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven, net als vroeger. De trein vertrok om 9:23 van perron 7a en stond netjes aangekondigd op de informatieschermen.

Het CTA scherm op perron 7a van Amsterdam Centraal toonde de speciale trein naar Hoek van Holland ook. Zelfs de vermelding 'boottrein' stond er bij.
Het CTA scherm op perron 7a van Amsterdam Centraal toonde de speciale trein naar Hoek van Holland ook. Zelfs de vermelding 'boottrein' stond er bij.

Even voor negen uur verscheen treinstel 766 met zijn karakteristieke neus. Er was dus tijd genoeg om nog wat foto's te maken van de prachtig opgeknapte trein onder de historische stationskap van Amsterdam Centraal.

Mat'54 'Hondekop' 766 op station Amsterdam Centraal.
Mat'54 'Hondekop' 766 op station Amsterdam Centraal.
Mat'54 'Hondekop' 766 op station Amsterdam Centraal.
Mat'54 'Hondekop' 766 op station Amsterdam Centraal.

Na het vertrek uit Amsterdam was de eerstvolgende stop station Haarlem. Daarna werd via Leiden, Den Haag HS naar Schiedam gereden. Op station Schiedam werd de trein omgebouwd om de weg naar station Hoek van Holland Haven te vervolgen. Om tien voor elf arriveerde de historische trein op de eindbestemming, station Hoek van Holland Haven. Vandaag de dag is er nog veel terug te zien van het grote belang van het station in het verleden.

Op het perron stonden al verschillende fotografen de trein op te wachten. Samen met alle geïnteresseerden die mee waren geweest met de boottrein en uit de Hondekop stapten, leverde dat af en toe wat irritaties op om 'de' perfecte foto te maken. Het wordt dan tenslotte nogal lastig om een foto zonder mensen erop te maken. Ik was tevreden met een leuk plaatje van de Hondekop op Hoek van Holland en hoefde niet dat 'perfecte plaatje' te schieten.

Na aankomst op station Hoek van Holland Haven vertrekt de 766 weer richting Rotterdam om zijn eerste pendelrit op de Hoekse lijn te rijden.
Na aankomst op station Hoek van Holland Haven vertrekt de 766 weer richting Rotterdam om zijn eerste pendelrit op de Hoekse lijn te rijden.

Om het afscheid nog wat meer luister bij te zetten reden er drie historische treinen pendelritten tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Naast de al uitgebreide besproken Mat'54 766, reed ook de Mat'64 876 en de Mat'46 273. Deze twee treinen zijn beide van het Spoorwegmuseum. De drie voormalig NS treinen onderhielden voor één dag een halfuursdienst op de Hoekse lijn. Daarnaast reed ook de normale NS trein een halfuursdienst. Aangezien ook het normale NS treinverkeer stopgezet gaat worden op de Hoekse lijn, moest er ook nog even een fotootje geschoten worden van de normale sprinters.

NS SGMm 2977 rijdt station Hoek van Holland Haven binnen. Op de achtergrond zien we het hoge licht van de Nieuwe Waterweg.
NS SGMm 2977 rijdt station Hoek van Holland Haven binnen. Op de achtergrond zien we het hoge licht van de Nieuwe Waterweg.

Vlak daarna kwam de volgende pendelrit het station al binnenrijden. Een aantal pendelritten reden ook door naar station Hoek van Holland Strand en stopte daarom niet op perron 3, maar op perron 1 dat in de bocht gelegen is. Deze rit werd gereden door de Mat'64 van het Spoorwegmuseum en was één van de ritten die doorreed naar station Hoek van Holland Strand. De Mat'64 876 zag er overigens redelijk flets uit.

Mat'64 876 rijdt station Hoek van Holland Haven binnen. Op de achtergrond is weer het hoge licht van de Nieuwe Waterweg te zien, maar nu is links daarvan ook het oude hoge licht te zien.
Mat'64 876 rijdt station Hoek van Holland Haven binnen. Op de achtergrond is weer het hoge licht van de Nieuwe Waterweg te zien, maar nu is links daarvan ook het oude hoge licht te zien.

Ik ging met de reguliere NS sprinter terug naar Rotterdam Centraal. Daar waren tenslotte de kaartjes te krijgen om met de pendelritten mee te gaan. Al rijdend in de SGMm over de Hoekse lijn denk ik terug aan de dagen dat ik ook met de SGMm onderweg was over de Hoekse lijn richting het strand. Vrijwel elke keer dat ik gebruik heb gemaakt van de spoorlijn was het een warme zonnige dag en zocht ik het strand op. Ondanks dat de naam van station Hoek van Holland Strand suggereert dat het strand er vrijwel naast ligt, is dat niet het geval. In tegenstelling tot Zandvoort aan Zee, is het vanaf station Hoek van Holland Strand nog ongeveer een kwartier lopen voordat je daadwerkelijk op het strand staat.

Na aankomst op station Rotterdam Centraal ben ik gelijk in de rij gaan staan voor de kaartjes. Mijn voorkeur ging uit naar kaartjes voor rit zes en rit tien. Rit zes werd gereden door de Mat'64 en rit tien door de Mat'46. Aangezien ik de 766 al gehad had, had ik dan in elke trein een ritje over de Hoekse lijn gemaakt. Deze ritten waren gelukkig nog niet vol. Inmiddels was de 876 al binnenkomen rijden en kon ik een plekje opzoeken. Om 12:21 vertrokken we uit Rotterdam. De pendelritten stopte niet op de tussengelegen stations, maar reden rechtstreeks naar Hoek van Holland. Inmiddels hadden zich talloze fotografen langs de lijn opgesteld om nog een plaatje te maken van het treinverkeer op de Hoekse lijn.

Op station Hoek van Holland was er kort tijd om buiten een foto te maken van de trein langs de overkapping van perron 3.

Treinstel 876 staat volop in de belangstelling en wordt talloze keren op de gevoelige plaat vastgeld op station Hoek van Holland Haven.
Treinstel 876 staat volop in de belangstelling en wordt talloze keren op de gevoelige plaat vastgeld op station Hoek van Holland Haven.

Terwijl ik wat plaatjes maak, wordt er op het station omgeroepen dat er vertragingen zijn op de Hoekse lijn wegens personen langs de spoorbaan. Ongetwijfeld ging het hierbij weer om iemand die dat 'perfecte' plaatje wilde maken. Achteraf hoorde ik dat de situatie zelfs dermate gevaarlijk was dat er even is overwogen om de ritten te staken. Gelukkig is dat niet gebeurd en zijn de ritten onder veel belangstelling gewoon voortgezet.

Na een klein kwartiertje vertrekt de Mat'64 weer terug richting Rotterdam Centraal. Daar haal ik een kopje thee bij de AH to Go en loop vervolgens perron 1 weer op voor de volgende rit. Al vrij snel komt daarvoor de Mat'46 273 binnenrijden. Dit is het oudste treinstel van de drie historische treinen. Het perron staat vol met geïnteresseerden, maar met wat inzoomen lukt het me om het treinstel vast te leggen in de bocht zonder last te hebben van andere mensen.

Mat'46 273 rijdt station Rotterdam Centraal binnen.
Mat'46 273 rijdt station Rotterdam Centraal binnen.

De NS sprinters stoppen zoals gebruikelijk op perron 1b van Rotterdam. De pendelritten met historisch materieel vertrekken van perron 1a. Het moderne station van Rotterdam levert een prachtig contrast op met de historische treinen die het station vandaag aandoen.

Mat'46 273 van het Spoorwegmuseum wacht de vertrektijd af op perron 1a.
Mat'46 273 van het Spoorwegmuseum wacht de vertrektijd af op perron 1a.

In treinstel 273 is er derde en tweede klas. De eerste klas was destijds alleen maar te vinden in langeafstandstreinen. Ik heb een plekje in de stijlvol en luxueus uitgevoerde tweede klas.Voor zo oud materieel rijdt de trein verrassend stabiel. Op station Hoek van Holland Haven is er weer even tijd om buiten een plaatje te maken. Dit keer kies ik er voor om naar de andere kant te lopen. Vanaf perron 1 kan ik een foto maken met de Mat'46 en het monumentale stationsgebouw van Hoek van Holland Haven.

Mat'46 273 bij het monumentale stationsgebouw van Hoek van Holland Haven op perron 3.
Mat'46 273 bij het monumentale stationsgebouw van Hoek van Holland Haven op perron 3.

Naast SGMm 2977, die we al eerder zagen, reed ook SGMm 2981 vandaag over de Hoekse lijn. Terwijl ik terug liep richting de 273 op perron 1, kwam de 2977 vanaf station Strand binnenrijden op perron 2 onderweg als sprinter naar Rotterdam Centraal Station.

NS SGMm 2977 als sprinter naar Rotterdam Centraal op station Hoek van Holland.
NS SGMm 2977 als sprinter naar Rotterdam Centraal op station Hoek van Holland.

Met de 273 ging ik ook weer terug naar station Rotterdam Centraal. Nu ik met alle drie de historische treinen en de normale sprinter het traject bereden had, was het tijd om weer eens op huis aan te gaan. Tijdens het wachten op de intercity richting Leiden kwam diesellocomotief 6409 van LTE het station binnenrijden. Deze locomotief kon dus ook nog mooi even op de foto onder de moderne kap van het station.

LTE 6409 onder de perronkap van station Rotterdam Centraal. Deze locomotief heeft vroeger dienst gedaan bij de NS.
LTE 6409 onder de perronkap van station Rotterdam Centraal. Deze locomotief heeft vroeger dienst gedaan bij de NS.

En daarmee zat deze leuke dag er weer op. Alle mensen die zich hebben ingezet om deze dag tot stand te brengen, bedankt! Ik, en ik weet zeker ook vele anderen, heb er ontzettend van genoten.

Bedankt voor het lezen en laat je reactie, opmerkingen of toevoegingen vooral aan me weten via de mail of hieronder!