'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

30-08-2015

Gisteren werd er een bezoek gebracht aan Zeeland. Een regio waar ik nog amper iets van gezien had. Het doel was om de nieuwe bussen in Zeeland in de 'DoorZeeland' huisstijl te fotograferen en het evenement 'Bruisend Brielle' te bezoeken. Ook werd er gereisd via het concessiegebied Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, een concessiegebied dat vanaf december een andere vervoerder krijgt.

De reis begon 's ochtends al om half acht op station Nijkerk. Daar nam ik de stoptrein naar Amersfoort. Zoals gepland reed deze trein met een DDAR3. Voorop zat loc 1734. 

NS DD-AR rijdt station Nijkerk binnen
NS DD-AR rijdt station Nijkerk binnen

Op station Amersfoort werd overgestapt op de InterCity naar Rotterdam. Op spoor 5 en 6 van station Amersfoort werd gewerkt. Op spoor 5 stond V100 'Tom' van VolkerRail met een sleep wagons. 

VolkerRail V100 'Tom' op station Amersfoort
VolkerRail V100 'Tom' op station Amersfoort

De InterCity naar Rotterdam Centraal bestond uit een ICMm IIII. De reis verliep rustig. Nadat dierentuin 'Blijdorp' gepasseerd was, werd Rotterdam CS bereikt. Op Rotterdam CS kon de Benelux naar Brussel op de foto. Deze trein werd getrokken door de 2809. 

De Beneluxtrein met voorop locomotief 2809 op station Rotterdam Centraal
De Beneluxtrein met voorop locomotief 2809 op station Rotterdam Centraal

In deze trein zaten nog in een aantal rijtuigen in de zuurstok kleuren van de Fyra. Over niet al te lange tijd zal deze kleurstelling verleden tijd zijn. 

ICR-rijtuigen in de Fyra-kleuren
ICR-rijtuigen in de Fyra-kleuren

Op Rotterdam CS werd overgestapt op de trein naar Vlissingen. De Zeeuwse spoorlijn had ik nog nooit bereden, maar is een leuke spoorweg. Onderweg bouwde de trein een vertraging op van uiteindelijk zo'n 8 minuutjes. De overstap op de bus naar Middelburg zou hierdoor niet meer gered worden. Daarom ben ik blijven zitten in de trein om daarmee terug naar Middelburg te gaan. Op station Middelburg kon ik een aantal foto's van de Connexxion bussen in de nieuwe 'DoorZeeland' stijl maken. Op onderstaande foto zien we lijn 52 klaar staan voor vertrek op halte C. 

Connexxion lijn 52 op station Middelburg
Connexxion lijn 52 op station Middelburg

Aan de andere kant stond lijn 57 te wachten. Deze rit werd gereden met een van de nieuwe Iveco Crossways. 

Connexxion Iveco Crossway 5579 op busstation Middelburg
Connexxion Iveco Crossway 5579 op busstation Middelburg
Op de buffer stond de 2985
Op de buffer stond de 2985

Een opvallend busje tussen alle 'DoorZeeland' bussen was de ProCity 3783 in Connexxion kleuren. 

Connexxion 3783 als lijn 569
Connexxion 3783 als lijn 569

Ik nam bus 133 naar Oude-Tonge. Ook op deze rit reed een Crossway. Het was aan de warme kant in de bus, maar de stoelen zaten uitstekend. Bij Renesse transferium werd overgestapt op Arriva lijn 104. Het was een krappe overstap van twee minuten, dus foto's zijn daar niet gemaakt. In Hellevoetsluis stapte ik uit, daar kon de TCR Ambassador in Arriva kleuren nog wel op de foto.

TCR Ambassador in Hellevoetsluis
TCR Ambassador in Hellevoetsluis

Buslijn 104 behoort tot de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee. Deze concessie wordt vanaf december 2015 overgenomen door Connexxion. De Ambassadors zullen dan hier verdwijnen. In Hellevoetsluis stapte ik over op bus 106 naar Rozenburg.

Connexxion Ambassador 8339 als lijn 106 in Hellevoetsluis
Connexxion Ambassador 8339 als lijn 106 in Hellevoetsluis

Ik stapte na een kwartiertje al uit bij het centrum van Brielle. Brielle is een eeuwenoud vestingstadje dat beroemd is door de Tachtigjarige oorlog. Op 1 april 1572 werd Den Briel, zoals de stad ook wel genoemd wordt, ingenomen door de watergeuzen. De watergeuzen legde wegens een storm per toeval in Den Briel aan. Toen ze hoorden dat er amper Spanjaarden in de stad waren, besloten ze de stad in te nemen. Ze klopte op de poort en schreeuwde: 'In naam van Oranje, doe open de poort!'. Het stadsbestuur kreeg twee uur bedenktijd maar deed na twee uur de poort nog niet open. Daarom besloten de watergeuzen de poort maar eigenhandig te openen waarna ze de stad konden innemen. Hiermee was Den Briel de eerste stad aan de zijde van de prins van Oranje. In Brielle werd het jaarlijks terugkerende evenement 'Bruisend Brielle' gevierd. Tijdens dit evenementen zijn er wat activiteiten in het stadje en is er live muziek. Er waren onder andere verschillende oude auto's te zien. Ik wilde graag de Sint Catharijnekerk zien. Ook daar was wat te doen in de vorm van inloopconcerten. Tijdens mijn bezoek zong er bijvoorbeeld een koor. 

Voor één euro mocht je de 57 meter hoge toren beklimmen. Het is een hele klim en na 318 treden kwam ik dan ook hijgend boven, maar het was absoluut de moeite waard! Door het mooie weer kon je vrij ver kijken en had je een schitterend overzicht over de vestingstad Brielle. Volgens het originele plan zou de toren nog veel hoger worden, maar na vele tientallen jaren bouwen was het geld op. De toren is toen noodgedwongen zo gelaten zoals hij was. Vanaf de toren heb ik een aantal filmbeelden gemaakt die in onderstaande filmpje te zien zijn. 

Vestingstad Den Briel
Vestingstad Den Briel

De contouren van de vestingstad zijn duidelijk zichtbaar. Op de achtergrond zien we de industrie van de Europoort. Na de klim naar beneden nog even geluisterd naar het koor. In de Sint Catharijnekerk is ook Willem van Oranje een keer getrouwd. Dat was in 1575 met Charlotte van Bourbon, zijn derde vrouw.

Na nog een klein rondje in het prachtige Brielle te hebben gelopen, liep ik weer terug naar de bushalte. Daar kon lijn 103 nog even op de foto.

Connexxion Man Lion's City 5132 als lijn 103
Connexxion Man Lion's City 5132 als lijn 103

Zelf nam ik lijn 103 naar Spijkenisse Centrum. Daar stapte ik over op metro D naar Rotterdam Centraal. 

RET metrolijn D in Spijkenisse
RET metrolijn D in Spijkenisse

Ik stapte uit bij halte Wilhelminaplein. Daar nam ik tram 23 richting Beverwaard. Voordat deze tram kwam, kwamen er eerst nog twee reclametrams langs. Eentje maakte reclame voor Blijdorp en eentje voor ExterionMedia. 

RET Citadis 2004 als lijn 25
RET Citadis 2004 als lijn 25
RET Citadis 2034 als lijn 23
RET Citadis 2034 als lijn 23

Even later kwam mijn tram richting Beverwaard van de Erasmusbrug afrijden. 

RET Citadis 2009
RET Citadis 2009

Bij de halte Noorderhelling stapte ik uit. Mensen die een beetje bekend zijn daar weten vast al wel wat ik daar ging doen. Inmiddels was het namelijk al over vijf'en en daarom tijd om een hapje bij de Mac Donalds te eten. De nieuwe Bacon Clubhouse burger beviel mij daar overigens goed. Nadat ik alles had weg gewerkt nam ik tram 23 weer terug naar Rotterdam Centraal. Bij het wachten op de tram kwam aan de overkant tram 2044 langsrijden. 

RET Citadis 2044 als lijn 23
RET Citadis 2044 als lijn 23

Tram 23 bracht mij na een leuk ritje dwars door Rotterdam op het Centraal Station. Het werd tijd om weer huiswaarts te gaan. Ik nam dan ook de InterCity terug naar Amersfoort. 

NS VIRM op station Rotterdam Centraal
NS VIRM op station Rotterdam Centraal

Op station Amersfoort stapte ik over op de laatste trein voor vandaag. De trein terug naar Nijkerk. Op station Nijkerk heb ik deze trein nog even gefilmd bij het vertrek. 

Op station Nijkerk zette ik nog lijn 103 naar Nunspeet op de foto.  

Syntus Optare Solo als lijn 103 op station Nijkerk
Syntus Optare Solo als lijn 103 op station Nijkerk

En daarmee kwam weer een einde aan een leuke dag. Zeeland kende ik eigenlijk alleen nog maar van foto's, maar het is een prachtige provincie om is te bezoeken met vele schitterende dorpjes maar ook mooie steden als Middelburg. Bedankt voor het lezen!