Naar het historische Gent
Hier weer een nieuwe reportage. Ik heb zaterdag 30 april namelijk een bezoek gebracht aan de Vlaamse stad Gent. Met het dagretour van de Hema mocht je namelijk ook naar een Belgische plaats reizen en daar moet je dan natuurlijk gebruik van maken. De keuze viel op de stad Gent, omdat Gent een mooi en groot historische centrum heeft. Dit centrum is ook nog eens grotendeels authentiek en daarmee hartstikke leuk om doorheen te lopen. Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen en is vanuit Nederland redelijk goed te bereiken. Vanaf Antwerpen Centraal is het in een klein uurtje te bereiken.
Het vertrekstation was Harderwijk. Vanaf daar is het zo'n 4 uur rijden naar Gent. De reis begon met trein 5620 gereden door een DDZ-4. Na een halfuur werd station Amersfoort bereikt. Daar staat de helft van Plan V 887 tegen een SLT aan. Deze staat daar voor instructies wat betreft het combineren van treinen.
Op Amersfoort kon ik op hetzelfde perron blijven staan voor de overstap op trein 520 naar Rotterdam Centraal. Na een rit van een uur in een ICMm werd Rotterdam mooi op tijd bereikt. Daar ben ik naar spoor 4 gelopen waar de IC Brussel zou komen. Eerst vertrok echter de Thalys naar Parijs.
De trein vertrok onder toeziend oog van de politie zoals op de foto te zien is. Voor zover ik weet was dit voor de terreuraanslagen nooit het geval. Wat mij betreft mag het angst zaaien daarover met ingang van vandaag stoppen. Maar goed, dat is niet zo relevant voor deze reportage. Rond 9'en kwam trein 9220 met voorop loc 2821 binnenrijden.
Met deze trein ging de reis verder naar Antwerpen Centraal. De twee politiemannen die bij de Thalys stonden, gingen mee met deze IC Brussel. Echter werd er niet gecontroleerd. De trein was aardig druk: alle zitplaatsen waren bezet en ook de balkons waren aardig gevuld met reizigers. Na aankomst in Antwerpen-Centraal heb ik het vertrek van de trein gefilmd.
Antwerpen Centraal bestaat uit drie verdiepingen, De Beneluxtrein/IC Brussel komt aan en vertrekt van de onderste etage. De NMBS Intercity vertrekt echter van de bovenste (mooiste) etage. Op onderstaande foto zien we de onderste etage.
Als je vervolgens met de roltrap naar boven gaat, komt langzaam het prachtige stationsgebouw in beeld. (onderweg passeer je natuurlijk ook nog wat militairen met indrukwekkende wapens...)
Op de bovenste etage kan je prachtige foto's maken van treinen onder de schitterende bordeaux rode kap. Op onderstaande foto is een MW41 stel te zien, het enige dieseltreinstel van de NMBS.
Aan de andere kant van het perron stond de 08584. Deze trein is van het type Desiro, het nieuwe paradepaartje van de NMBS.
Vervolgens naar spoor 1 gelopen waar de InterCity naar Poperinge al klaar stond. Precies op tijd, om 10:37, werd er met de MS96 vertrokken. Na een klein uurtje kwam de Deense Neus aan op station Gent-Sint-Pieters. Dat station wordt momenteel verbouwd. Het achterste perron is al in de moderne stijl, maar de overige perrons zien er nog typisch Belgische uit met de lage perrons.
Het centrum van Gent ligt niet direct bij het station en daarom werd er bij de De Lijnshop een dagkaartje gekocht. Daarna gelijk in lijn 1 gestapt richting het centrum. We zaten in een nieuwe Flexity 2. Deze trams hebben een indrukwekkende lengte van 43 meter. De schermen reisinformatie deden het echter niet en ook was er geen omroep. Gelukkig wist ik aardig hoe de route liep zodat er bij de goede halte uitgestapt werd, de Korenmarkt. De Korenmarkt ligt aardig centraal in het historische centrum van Gent. Het historische centrum van Gent staat er prachtig bij en is authentieker dan vrijwel elke andere stad in de wereld. Eerst werden er een aantal winkels bezocht.
Midden in de stad is een heus middeleeuws kasteel te vinden, het Gravensteen. Het voldoet qua uiterlijk aan alle verwachtingen van kasteel en is ook nog is gratis te bezichtigen voor jongeren. Dan moet je natuurlijk eventjes binnen gaan kijken.
In het midden van de verdedigingsmuren ligt het belangrijkste en hoogste gebouw van het kasteel, de donjon.
Vanaf de donjon heb je een prachtig uitzicht over de stad en daarmee ook over de Gentse torenrij.
Van links naar rechts is op bovenstaande foto de Sint Baafskathedraal, het belfort en de Sint Niklaaskerk te zien. Het belfort is geen kerktoren, maar een wachttoren. Vanuit de toren konden stadsbranden of vijandige aanvallen snel gezien worden. Als er zulk soort gevaar was, werden de klokken in de toren gebruikt. Maar de klokken werden ook gebruikt om aan te geven wanneer de stadspoorten openden en sloten en wanneer de werkdag startten en weer eindigden. Een belfort komt eigenlijk alleen voor in de voormalig Zuidelijke Nederlanden. Het belfort van Gent is, op het belfort van Lille na, het hoogste belfort ter wereld.
Eigenlijk is het alleen al een beleving om door de stad te lopen. Overal is het rijke handelsverleden van de stad te zien. In vroegere tijden was Gent groter dan steden als Londen en Keulen. De stad is zelfs lange tijd de grootste stad van België geweest.
Weer terug naar het openbaar vervoer in de stad. Een groot deel van de tramdienst wordt uitgevoerd met trams van het type 'HermeLijn'. Op onderstaande foto zien we een HermeLijn over de Korenmarkt rijden als lijn 4. Sinds maart lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis. Daar zijn de sporen een stuk verlengd en de perrons vernieuwd. De lijnkleur is donkergroen.
Even later kwam De Lijn 5364 langsrijden als lijn 3 naar Mariakerke Post. Op de achtergrond is de Sint Baafskathedraal (in de steigers) te zien.
Op de Korenmarkt staat de Sint Niklaaskerk. Op onderstaande foto is de Sint Niklaaskerk te zien en op de achtergrond nogmaals de Sint Baafskathedraal.
Even later kwam er vanaf de andere kant de 4609, een andere gelede VanHool. Op onderstaande foto rijdt de bus over de brug over de rivier de Leie. Onder de brug ligt de vroegere haven van Gent. De lage kades samen met de prachtige en statige voormalige havengebouwen daar zorgen voor een leuke sfeer. Dit tafereel is echter niet op onderstaande foto van de 4609 te zien.
Daarna werden er nog enkele winkels bezocht. Dwars door een gezellige maar krappe winkelstraat is één tramspoor waarvan trams wel in beide richtingen gebruik maken. Op een gegeven moment kwam PCC 6213 de hoek om en reed deze straat in.
In Den Haag staan de trams van het type PCC al in het museum, maar in Gent rijden ze nog rond. Het gaat hierbij wel om gereviseerde trams. De ongereviseerde trams van het type PCC rijden sinds begin 2016 niet meer. Het einde van de anderen PCC's is echter ook in zicht met de komst van de Flexity 2 trams.
Inmiddels was het tijd geworden om eens iets te gaan eten. Daarvoor werd de (veel te kleine) MCDonalds aan de Korenmarkt bezocht. Daarna was het ook weer tijd om rustig aan terug te gaan naar station Gent-Sint-Pieters. De eerste de beste tram die aan kwam rijden, was lijn 21 die toevallig door een PCC werd gereden. Hij reed uitstekend maar de capaciteit is gewoon te laag. Bovendien is een hoge vloer natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Na het uitstappen kon er nog gauw een foto worden gemaakt. Op onderstaande filmpje is het vertrek van deze tram te zien
Gelijk daarna kwam HermeLijn nummer 6327 als lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis aanrijden.
Het stationsgebouw van Gent is gebouwd in 1912 met het oog op de wereldtentoonstelling in Gent van 1913. Het gebouw is ontworpen door de architect Louis Cloquet die het een karakteristiek torentje gaf.
Naast het stationsgebouw is een modern busstation te vinden. Vanaf daar vertrekken de bussen van De Lijn en tramlijn 1 naar Flanders Expo.
Een van de modernere bustypes die De Lijn bezit is de Citea. Nummer 5785 stond als lijn 9 klaar om te vertrekken.
Van 22 april tot en met 1 mei was het bloemen/planten evenement 'Floraliën' te bezoeken in Gent. De Gentse Floraliën is een evenement dat maar één keer in de vijf jaar plaats vindt. De Lijn deed goed haar best en reed met gelede VanHool bussen een gratis pendeldienst vanaf het Sint-Pieters station naar de Floraliën. Bovendien waren de bussen die op de pendeldienst reden uitgedost met witte bloemen aan de voorkant. De 5375 was één van de gelukkigen.
Ook op lijn 72 reed een gelede VanHool. Op onderstaande foto is De Lijn 5223 te zien bij het wegrijden van de halte.
Achter de verschillende perrons voor de bussen, ligt de tramhalte voor lijn 1. HermeLijn 6313 staat klaar voor vertrek.
Voor het stationsgebouw rijden de andere tramlijnen langs. Daar nog een paar foto's gemaakt van langsrijdende trams. We zien achtereenvolgens HermeLijn 6320 als lijn 4 en PCC 6209 als lijn 21.
Langzaam aan werd het tijd om weer naar de treinperrons toe te gaan. Voordat de trein naar Antwerpen-Centraal kwam, reed er eerst nog een stam M6 rijtuigen binnen. Achterop duwde loc 1888.
De trein naar Antwerpen zou vanaf spoor 3 vertrekken. Daarvoor kwam echter nog een andere trein bestaande uit drie Breaks. De middelste van het setje is nog niet gereviseerd. Ik vind persoonlijk dat de stellen wel opgeknapt zijn met de renovatie. Voornamelijk het gebruik van normaal glas doet de stellen goed.
Onderweg naar Antwerpen vond de eerste controle van vandaag plaatst. Op de vier uur durende heenreis was er nog geen controleronde uitgevoerd. (in sommige treinen wel een serviceronde) Onderweg stapte een gezelschap mannen in dat al de nodige alcoholische dranken genuttigd had; een vrijgezellenfeestje. Er werd in het rijtuig een optreden van ACDC nagedaan en vervolgens bleef het gezelschap op het balkon (luidruchtig) praten en natuurlijk veel lachen. Achja, zolang ze niemand lastig vallen, doen ze hun best maar. Antwerpen werd prima op tijd bereikt. In Antwerpen was er 22 minuten overstaptijd waardoor er nog een plaatje van een Varkensneus onder de mooie kap gemaakt kon worden.
Voordat de trein naar Nederland arriveerden, kwam er eerst een vertraagde Thalys op hetzelfde spoor.
Door de vertraagde Thalys vertrok ook trein 9263 naar Nederland met 10 minuten vertraging. De trein zat, net als op de heenweg, goed vol. Onderweg werd de vertraging steeds geringer. Bij het passeren van de moerdijkbrug werd er overigens nog wel met verlaagde snelheid gereden. Ondanks dat kwam de trein in Rotterdam weer op tijd aan. In Rotterdam werd er overgestapt op de InterCity naar Utrecht en Amersfoort. Vervolgens werd vanaf laatstgenoemde plaats trein 5679 genomen. Op Amersfoort heb ik nog wel een plaatje gemaakt van SGMm III 2975.
De DDZ-4 die trein 5679 reed, zette uw schrijver weer af op station Harderwijk. Het was een lange dag, maar wel een hele leuke. Gent is een hele leukste die je eigenlijk met een langer bezoek moet vereren dan één dag. Het is een perfecte stad om eens een weekendje te doen. Ik hoop natuurlijk dat het verslag met plezier gelezen is. Er was denk ik wel aardig wat afwisseling in de foto's.
Bedankt voor het lezen!