Naar het historische Gent

10-05-2016

Hier weer een nieuwe reportage. Ik heb zaterdag 30 april namelijk een bezoek gebracht aan de Vlaamse stad Gent. Met het dagretour van de Hema mocht je namelijk ook naar een Belgische plaats reizen en daar moet je dan natuurlijk gebruik van maken. De keuze viel op de stad Gent, omdat Gent een mooi en groot historische centrum heeft. Dit centrum is ook nog eens grotendeels authentiek en daarmee hartstikke leuk om doorheen te lopen. Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen en is vanuit Nederland redelijk goed te bereiken. Vanaf Antwerpen Centraal is het in een klein uurtje te bereiken.

Het vertrekstation was Harderwijk. Vanaf daar is het zo'n 4 uur rijden naar Gent. De reis begon met trein 5620 gereden door een DDZ-4. Na een halfuur werd station Amersfoort bereikt. Daar staat de helft van Plan V 887 tegen een SLT aan. Deze staat daar voor instructies wat betreft het combineren van treinen. 

Een restant van Plan V 887 op station Amersfoort
Een restant van Plan V 887 op station Amersfoort

Op Amersfoort kon ik op hetzelfde perron blijven staan voor de overstap op trein 520 naar Rotterdam Centraal. Na een rit van een uur in een ICMm werd Rotterdam mooi op tijd bereikt. Daar ben ik naar spoor 4 gelopen waar de IC Brussel zou komen. Eerst vertrok echter de Thalys naar Parijs.  

Thalys 4535 op station Rotterdam Centraal
Thalys 4535 op station Rotterdam Centraal

De trein vertrok onder toeziend oog van de politie zoals op de foto te zien is. Voor zover ik weet was dit voor de terreuraanslagen nooit het geval. Wat mij betreft mag het angst zaaien daarover met ingang van vandaag stoppen. Maar goed, dat is niet zo relevant voor deze reportage. Rond 9'en kwam trein 9220 met voorop loc 2821 binnenrijden.  

NMBS 2821 met de Beneluxtrein op station Rotterdam Centraal
NMBS 2821 met de Beneluxtrein op station Rotterdam Centraal

Met deze trein ging de reis verder naar Antwerpen Centraal. De twee politiemannen die bij de Thalys stonden, gingen mee met deze IC Brussel. Echter werd er niet gecontroleerd. De trein was aardig druk: alle zitplaatsen waren bezet en ook de balkons waren aardig gevuld met reizigers. Na aankomst in Antwerpen-Centraal heb ik het vertrek van de trein gefilmd.

Antwerpen Centraal bestaat uit drie verdiepingen, De Beneluxtrein/IC Brussel komt aan en vertrekt van de onderste etage. De NMBS Intercity vertrekt echter van de bovenste (mooiste) etage. Op onderstaande foto zien we de onderste etage. 

De kelder van Antwerpen Centraal
De kelder van Antwerpen Centraal

Als je vervolgens met de roltrap naar boven gaat, komt langzaam het prachtige stationsgebouw in beeld. (onderweg passeer je natuurlijk ook nog wat militairen met indrukwekkende wapens...) 

Stationsgebouw van Antwerpen Centraal
Stationsgebouw van Antwerpen Centraal

Op de bovenste etage kan je prachtige foto's maken van treinen onder de schitterende bordeaux rode kap. Op onderstaande foto is een MW41 stel te zien, het enige dieseltreinstel van de NMBS. 

NMBS dieseltrein 4170 (MW41) op station Antwerpen Centraal
NMBS dieseltrein 4170 (MW41) op station Antwerpen Centraal

Aan de andere kant van het perron stond de 08584. Deze trein is van het type Desiro, het nieuwe paradepaartje van de NMBS. 

NMBS Desiro op station Antwerpen Centraal
NMBS Desiro op station Antwerpen Centraal

Vervolgens naar spoor 1 gelopen waar de InterCity naar Poperinge al klaar stond. Precies op tijd, om 10:37, werd er met de MS96 vertrokken. Na een klein uurtje kwam de Deense Neus aan op station Gent-Sint-Pieters. Dat station wordt momenteel verbouwd. Het achterste perron is al in de moderne stijl, maar de overige perrons zien er nog typisch Belgische uit met de lage perrons.

Station Gent-Sint-Pieters
Station Gent-Sint-Pieters

Het centrum van Gent ligt niet direct bij het station en daarom werd er bij de De Lijnshop een dagkaartje gekocht. Daarna gelijk in lijn 1 gestapt richting het centrum. We zaten in een nieuwe Flexity 2. Deze trams hebben een indrukwekkende lengte van 43 meter. De schermen reisinformatie deden het echter niet en ook was er geen omroep. Gelukkig wist ik aardig hoe de route liep zodat er bij de goede halte uitgestapt werd, de Korenmarkt. De Korenmarkt ligt aardig centraal in het historische centrum van Gent. Het historische centrum van Gent staat er prachtig bij en is authentieker dan vrijwel elke andere stad in de wereld. Eerst werden er een aantal winkels bezocht.

Midden in de stad is een heus middeleeuws kasteel te vinden, het Gravensteen. Het voldoet qua uiterlijk aan alle verwachtingen van kasteel en is ook nog is gratis te bezichtigen voor jongeren. Dan moet je natuurlijk eventjes binnen gaan kijken.

Kasteel Gravensteen in Gent
Kasteel Gravensteen in Gent

In het midden van de verdedigingsmuren ligt het belangrijkste en hoogste gebouw van het kasteel, de donjon. 

De donjon van het Gravensteen in Gent
De donjon van het Gravensteen in Gent

Vanaf de donjon heb je een prachtig uitzicht over de stad en daarmee ook over de Gentse torenrij. 

De Gentse torenrij vanaf het Gravensteen
De Gentse torenrij vanaf het Gravensteen

Van links naar rechts is op bovenstaande foto de Sint Baafskathedraal, het belfort en de Sint Niklaaskerk te zien. Het belfort is geen kerktoren, maar een wachttoren. Vanuit de toren konden stadsbranden of vijandige aanvallen snel gezien worden. Als er zulk soort gevaar was, werden de klokken in de toren gebruikt. Maar de klokken werden ook gebruikt om aan te geven wanneer de stadspoorten openden en sloten en wanneer de werkdag startten en weer eindigden. Een belfort komt eigenlijk alleen voor in de voormalig Zuidelijke Nederlanden. Het belfort van Gent is, op het belfort van Lille na, het hoogste belfort ter wereld.

Eigenlijk is het alleen al een beleving om door de stad te lopen. Overal is het rijke handelsverleden van de stad te zien. In vroegere tijden was Gent groter dan steden als Londen en Keulen. De stad is zelfs lange tijd de grootste stad van België geweest.

Gebouwen uit de glorietijd van Gent
Gebouwen uit de glorietijd van Gent

Weer terug naar het openbaar vervoer in de stad. Een groot deel van de tramdienst wordt uitgevoerd met trams van het type 'HermeLijn'. Op onderstaande foto zien we een HermeLijn over de Korenmarkt rijden als lijn 4. Sinds maart lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis. Daar zijn de sporen een stuk verlengd en de perrons vernieuwd. De lijnkleur is donkergroen. 

De Lijn tram op lijn 4 over de Korenmarkt in Gent
De Lijn tram op lijn 4 over de Korenmarkt in Gent

Even later kwam De Lijn 5364 langsrijden als lijn 3 naar Mariakerke Post. Op de achtergrond is de Sint Baafskathedraal (in de steigers) te zien. 

De Lijn VanHool 5364 als lijn 3
De Lijn VanHool 5364 als lijn 3

Op de Korenmarkt staat de Sint Niklaaskerk. Op onderstaande foto is de Sint Niklaaskerk te zien en op de achtergrond nogmaals de Sint Baafskathedraal. 

De Sint Niklaaskerk aan de Korenmarkt in Gent
De Sint Niklaaskerk aan de Korenmarkt in Gent

Even later kwam er vanaf de andere kant de 4609, een andere gelede VanHool. Op onderstaande foto rijdt de bus over de brug over de rivier de Leie. Onder de brug ligt de vroegere haven van Gent. De lage kades samen met de prachtige en statige voormalige havengebouwen daar zorgen voor een leuke sfeer. Dit tafereel is echter niet op onderstaande foto van de 4609 te zien. 

De Lijn VanHool bus 4609 in Gent
De Lijn VanHool bus 4609 in Gent

Daarna werden er nog enkele winkels bezocht. Dwars door een gezellige maar krappe winkelstraat is één tramspoor waarvan trams wel in beide richtingen gebruik maken. Op een gegeven moment kwam PCC 6213 de hoek om en reed deze straat in.  

PCC tram 6213 in de binnenstad van Gent
PCC tram 6213 in de binnenstad van Gent

In Den Haag staan de trams van het type PCC al in het museum, maar in Gent rijden ze nog rond. Het gaat hierbij wel om gereviseerde trams. De ongereviseerde trams van het type PCC rijden sinds begin 2016 niet meer. Het einde van de anderen PCC's is echter ook in zicht met de komst van de Flexity 2 trams.

Inmiddels was het tijd geworden om eens iets te gaan eten. Daarvoor werd de (veel te kleine) MCDonalds aan de Korenmarkt bezocht. Daarna was het ook weer tijd om rustig aan terug te gaan naar station Gent-Sint-Pieters. De eerste de beste tram die aan kwam rijden, was lijn 21 die toevallig door een PCC werd gereden. Hij reed uitstekend maar de capaciteit is gewoon te laag. Bovendien is een hoge vloer natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Na het uitstappen kon er nog gauw een foto worden gemaakt. Op onderstaande filmpje is het vertrek van deze tram te zien

Gelijk daarna kwam HermeLijn nummer 6327 als lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis aanrijden.  

Het stationsgebouw van Gent is gebouwd in 1912 met het oog op de wereldtentoonstelling in Gent van 1913. Het gebouw is ontworpen door de architect Louis Cloquet die het een karakteristiek torentje gaf.  

Stationsgebouw van Gent-Sint-Pieters
Stationsgebouw van Gent-Sint-Pieters

Naast het stationsgebouw is een modern busstation te vinden. Vanaf daar vertrekken de bussen van De Lijn en tramlijn 1 naar Flanders Expo. 

Busstation van Gent
Busstation van Gent

Een van de modernere bustypes die De Lijn bezit is de Citea. Nummer 5785 stond als lijn 9 klaar om te vertrekken. 

De Lijn Citea 5785 in Gent
De Lijn Citea 5785 in Gent

Van 22 april tot en met 1 mei was het bloemen/planten evenement 'Floraliën' te bezoeken in Gent. De Gentse Floraliën is een evenement dat maar één keer in de vijf jaar plaats vindt. De Lijn deed goed haar best en reed met gelede VanHool bussen een gratis pendeldienst vanaf het Sint-Pieters station naar de Floraliën. Bovendien waren de bussen die op de pendeldienst reden uitgedost met witte bloemen aan de voorkant. De 5375 was één van de gelukkigen.

De Lijn VanHool 5375 versierd met bloemen wegens de Floraliën in Gent
De Lijn VanHool 5375 versierd met bloemen wegens de Floraliën in Gent

Ook op lijn 72 reed een gelede VanHool. Op onderstaande foto is De Lijn 5223 te zien bij het wegrijden van de halte. 

De Lijn bus 5223 vertrekt van het busstation van Gent
De Lijn bus 5223 vertrekt van het busstation van Gent

Achter de verschillende perrons voor de bussen, ligt de tramhalte voor lijn 1. HermeLijn 6313 staat klaar voor vertrek. 

De Lijn tram 6313 als lijn 1 in Gent
De Lijn tram 6313 als lijn 1 in Gent

Voor het stationsgebouw rijden de andere tramlijnen langs. Daar nog een paar foto's gemaakt van langsrijdende trams. We zien achtereenvolgens HermeLijn 6320 als lijn 4 en PCC 6209 als lijn 21. 

De Lijn tram 6320 als lijn 4 in Gent
De Lijn tram 6320 als lijn 4 in Gent
PCC 6209 als lijn 21 in Gent
PCC 6209 als lijn 21 in Gent
PCC 6209 als lijn 21 in Gent
PCC 6209 als lijn 21 in Gent

Langzaam aan werd het tijd om weer naar de treinperrons toe te gaan. Voordat de trein naar Antwerpen-Centraal kwam, reed er eerst nog een stam M6 rijtuigen binnen. Achterop duwde loc 1888.

NMBS M6 trein op station Gent-Sint-Pieters
NMBS M6 trein op station Gent-Sint-Pieters

De trein naar Antwerpen zou vanaf spoor 3 vertrekken. Daarvoor kwam echter nog een andere trein bestaande uit drie Breaks. De middelste van het setje is nog niet gereviseerd. Ik vind persoonlijk dat de stellen wel opgeknapt zijn met de renovatie. Voornamelijk het gebruik van normaal glas doet de stellen goed. 

Onderweg naar Antwerpen vond de eerste controle van vandaag plaatst. Op de vier uur durende heenreis was er nog geen controleronde uitgevoerd. (in sommige treinen wel een serviceronde) Onderweg stapte een gezelschap mannen in dat al de nodige alcoholische dranken genuttigd had; een vrijgezellenfeestje. Er werd in het rijtuig een optreden van ACDC nagedaan en vervolgens bleef het gezelschap op het balkon (luidruchtig) praten en natuurlijk veel lachen. Achja, zolang ze niemand lastig vallen, doen ze hun best maar. Antwerpen werd prima op tijd bereikt. In Antwerpen was er 22 minuten overstaptijd waardoor er nog een plaatje van een Varkensneus onder de mooie kap gemaakt kon worden. 

NMBS Varkensneus 838 in Antwerpen
NMBS Varkensneus 838 in Antwerpen

Voordat de trein naar Nederland arriveerden, kwam er eerst een vertraagde Thalys op hetzelfde spoor.  

Door de vertraagde Thalys vertrok ook trein 9263 naar Nederland met 10 minuten vertraging. De trein zat, net als op de heenweg, goed vol. Onderweg werd de vertraging steeds geringer. Bij het passeren van de moerdijkbrug werd er overigens nog wel met verlaagde snelheid gereden. Ondanks dat kwam de trein in Rotterdam weer op tijd aan. In Rotterdam werd er overgestapt op de InterCity naar Utrecht en Amersfoort. Vervolgens werd vanaf laatstgenoemde plaats trein 5679 genomen. Op Amersfoort heb ik nog wel een plaatje gemaakt van SGMm III 2975. 

NS SGMm 2975 op station Amersfoort
NS SGMm 2975 op station Amersfoort

De DDZ-4 die trein 5679 reed, zette uw schrijver weer af op station Harderwijk. Het was een lange dag, maar wel een hele leuke. Gent is een hele leukste die je eigenlijk met een langer bezoek moet vereren dan één dag. Het is een perfecte stad om eens een weekendje te doen. Ik hoop natuurlijk dat het verslag met plezier gelezen is. Er was denk ik wel aardig wat afwisseling in de foto's.

Bedankt voor het lezen!