Oude treinen op de Veluwelijn

26-10-2018

Op 11 oktober 2018 heb ik wat plaatjes gemaakt langs de Veluwelijn en bij De Bilt. Langs deze plaatsen rijdt de treinserie 5600. Dat is de stoptrein tussen Utrecht Centraal, Amersfoort en Zwolle. Momenteel wordt deze serie uitgevoerd door de twee oudste treintypes van de NS: de DD-AR en de SGMm. (de kleine DDM-1 serie niet meegerekend) De DD-AR heeft geen lang leven meer en gaat waarschijnlijk per december 2019 volledig buitendienst. De SNG zal de diensten overnemen. Met het verdwijnen van de DD-AR gaat ook de locserie 1700 buitendienst aangezien de 1700 locomotieven die momenteel nog de IC Berlijn trekken ook vervangen gaan worden. Tijd dus om nog wat leuke plaatjes te maken!

Met trein 5623 ging ik naar station Wezep waar ik rond negen uur aankwam. De trein werd gereden door twee gekoppelde DD-AR treinen. Voorop zat stam 7315 met locomotief 1740 en achterop de 7314 met locomotief 1766. In de spits worden meerdere ritten van de 5600 gereden met dubbele DD-AR setjes. De extra treinstellen worden alleen aan- en afgekoppeld op station Zwolle. Op het andere eindpunt, Utrecht Centraal, willen de stellen nog wel eens weigeren bij het koppelen aangezien het spoor daar iets in een bocht ligt en de koppelingen van de DD-AR stellen nog al storingsgevoelig zijn.

Vanaf station Wezep liep ik door het dorpje richting de overweg bij de Voskuilersteeg. Daar stond de zon goed om de treinen vanaf zowel Amersfoort als Zwolle vanaf de zijkant redelijk te kunnen vastleggen. De stoptreinen passeren elkaar ongeveer bij Wezep. De trein naar Utrecht Centraal (5630) kwam eerst langs en werd gereden door een enkele DD-AR. Het was een oude bekende, namelijk de 7314 die mij net naar Wezep had gebracht.

NS DD-AR 7314 met locomotief 1766 als trein 5630 bij Wezep.
NS DD-AR 7314 met locomotief 1766 als trein 5630 bij Wezep.

Niet veel later volgde de stoptrein richting Zwolle met 5 minuutjes vertraging. Deze werd weer gereden met twee DD-AR stellen: de NS 7377 met locomotief 1736 en de NS 7336 met locomotief 1732. 

NS DD-AR 7377 en 7336 als trein 5625 naar Zwolle.
NS DD-AR 7377 en 7336 als trein 5625 naar Zwolle.

Ik had de lengte van de trein iets onderschat en had verwacht dat je bij dit stekje meer van de gehele trein op de foto zou kunnen krijgen. Toch vind ik het wel een geslaagd plaatje. 

Vervolgens ben ik een stukje verder gelopen naar de overweg bij de Vogelzangveldweg. Daar had ik al vrij snel het geluk dat de UFM-120 van Eurailscout langskwam rijden. 

UFM-120 van Eurailscout ter hoogte van Wezep.
UFM-120 van Eurailscout ter hoogte van Wezep.

In Zwolle vertrekt vlak voor de stoptrein naar Utrecht de intercity richting Utrecht om elkaar niet in de weg te zitten.

De intercity richting Amersfoort en Utrecht gereden door een ICMm.
De intercity richting Amersfoort en Utrecht gereden door een ICMm.

Enkele minuten later kwam de stoptrein er al achteraan. Het was DD-AR 7334 die weer terug uit Zwolle kwam. 

NS DD-AR 7336 als trein 5632 vlak voor station Wezep.
NS DD-AR 7336 als trein 5632 vlak voor station Wezep.
Ook nu hoefde ik niet lang te wachten op de stoptrein uit de tegenovergestelde richting. Ditmaal het andere oude treintype van de NS: de SGMm. In de spits rijdt er een setje van acht bakken in de 5600 serie mee. Dat is ook meteen de langste SGMm formatie die momenteel in de reizigersdienst voorkomt. 
SGMm 2977, 2984 en 2113 als trein 5627 in de buurt van Wezep.
SGMm 2977, 2984 en 2113 als trein 5627 in de buurt van Wezep.

Achter deze lange formatie zat de intercity richting het noorden gereden door drie ICMm treinstellen.

Drie NS ICMm treinstellen als intercity richting Zwolle en verder naar het noorden.
Drie NS ICMm treinstellen als intercity richting Zwolle en verder naar het noorden.

Ik had rond deze tijd de Bentheimer Eisenbahn verwacht, maar die is helaas niet voorbij gekomen. De locatie vond ik echter wel mooi en daarom besloot ik om ook de volgende twee stoptreinen nog even af te wachten. De trein naar Amersfoort en Utrecht kwam weer eerst. Het was weer hetzelfde setje SGMm treinstellen als net richting Zwolle ging alleen dan met één SGMm-III treinstel minder.

SGMm 2113 en 2984 als trein 5634 naar Utrecht Centraal Station.
SGMm 2113 en 2984 als trein 5634 naar Utrecht Centraal Station.

Inmiddels overbodig om te noemen, maar vlak daarna kwam de stoptrein uit de andere richting weer. Dit waren weer twee DD-AR treinstellen. Ditmaal de 7310 met locomotief 1763 en de 7342 met locomotief 1756.

Een dubbele DD-AR heeft als trein 5629 de eindbestemming Zwolle bijna bereikt.
Een dubbele DD-AR heeft als trein 5629 de eindbestemming Zwolle bijna bereikt.

Ook nu werd de sprinter weer gevolgd door de intercity richting Zwolle. Ditmaal was het geen ICMm, maar een DDZ-6. 

NS DDZ-6 als intercity richting Zwolle en verder naar het noorden ter hoogte van Wezep.
NS DDZ-6 als intercity richting Zwolle en verder naar het noorden ter hoogte van Wezep.

Ik had hier nu wel genoeg plaatjes gemaakt en ben daardoor weer terug gelopen naar de overweg bij de Voskuilersteeg. Daar kwam al vrij snel NS DD-AR 7342 met locomotief 1756 weer langs als sprinter 5636 naar Amersfoort en Utrecht Centraal.

NS DD-AR 7342 met locomotief 1756 als sprinter 5636 naar Amersfoort en Utrecht Centraal.
NS DD-AR 7342 met locomotief 1756 als sprinter 5636 naar Amersfoort en Utrecht Centraal.

Ook nu weer gevolgd door de sprinter en intercity de andere kant op.

NS SGMm 2968 en 2143 als trein 5631 naar Zwolle.
NS SGMm 2968 en 2143 als trein 5631 naar Zwolle.
NS DDZ 4 als intercity richting Zwolle.
NS DDZ 4 als intercity richting Zwolle.

Vanaf hier liep ik in ongeveer dertig minuten weer terug naar het station van Wezep. 

NS locomotief 1762 met DD-AR 7373 als sprinter 5633 rijdt station Wezep binnen.
NS locomotief 1762 met DD-AR 7373 als sprinter 5633 rijdt station Wezep binnen.
NS SGMm 2143 en 2968 vertrekken van station Wezep.
NS SGMm 2143 en 2968 vertrekken van station Wezep.

Ik nam de volgende trein richting Amersfoort en Utrecht. Deze werd weer gereden met DD-AR 7373. Helaas moest ik ruim een uur op de beruchte groene bankjes doorbrengen totdat mijn volgende bestemming werd bereikt: station Bilthoven. Het gaf mij wel mooi de tijd om even te lunchen en een stukje te lezen in het boek Hoe God verdween uit Jorwerd van Geert Mak. In dit boek krijg je een kijkje in het boerenleven in een Friese dorpsgemeenschap in de tweede helft van de twintigste eeuw. 

In Bilthoven aangekomen stapte ik in U-OV lijn 77 richting Nieuwegein. Deze bus bracht mij in ongeveer tien minuten naar de Groenekanseweg in De Bilt. Vanaf daar was het ook nog zo'n tien minuten lopen naar de spoorwegovergang aan de Groenekanseweg. Die plek viel me eigenlijk een beetje tegen. De weg was eigenlijk te druk en er was te weinig ruimte om een aardig plaatje te maken.

NS ICMm rijdt langs Groenekan.
NS ICMm rijdt langs Groenekan.
NS DD-AR 7314 rijdt langs Groenekan met beginnende herfstkleuren op de achtergrond.
NS DD-AR 7314 rijdt langs Groenekan met beginnende herfstkleuren op de achtergrond.

Ik had echter al lopend ook een zandweggetje gezien dat ook richting de spoorlijn liep. Daarom liep ik even een stukje terug om te kijken of ik daar beter zou staan. Daar had ik meteen geluk aangezien er een SNG langskwam rijden.

NS SNG rijdt langs Groenekan als testrit richting Utrecht.
NS SNG rijdt langs Groenekan als testrit richting Utrecht.

Momenteel worden er testritten met dit materieel gereden. Nog in 2018 moeten de eerste treinstellen in de reizigersdienst verschijnen. Vanaf juni 2019 moeten ze ook de DD-AR treinen in de 5600 serie gaan vervangen. 

Niet veel later kwam vanaf de andere kant een vierdelige NS SLT langs als sprinter richting Baarn. De sprinters tussen Baarn en Utrecht Centraal worden momenteel gereden door SGMm en SLT treinen.

NS SLT 2419 onderweg als sprinter 5547 naar Baarn.
NS SLT 2419 onderweg als sprinter 5547 naar Baarn.

Vrijwel meteen daarna kwam de andere vertegenwoordiger van de sprinter Utrecht - Baarn (serie 5500) langs: een setje SGMm.

NS SGMm 2115 en 2976 als sprinter 5542 naar Utrecht Centraal.
NS SGMm 2115 en 2976 als sprinter 5542 naar Utrecht Centraal.

Deze plek beviel me een stuk beter. Je staat er lekker rustig en hebt van niemand last. Als er even geen trein langskomt, kan je genieten van de herfstkleuren, de paarden in de wei en als je geluk hebt, zoals ik vandaag had, ook van de zon. Het was tenslotte een schitterende warme nazomerdag. 

De paarden in de wei werden echter al snel opgeschrikt door een langsrijdende goederentrein. De 2843, een locomotief uit de serie HLE 28, kwam langsrijden met een lange goederentrein richting Utrecht Centraal.

De 2843 met een lange goederentrein richting Utrecht Centraal.
De 2843 met een lange goederentrein richting Utrecht Centraal.

Het kabaal van de goederentrein werd gevolgd door het kabaal van een locomotief 1700 die met een DD-AR onderweg was naar Utrecht Centraal. 

NS DD-AR 7336 als trein 5644 naar Utrecht Centraal.
NS DD-AR 7336 als trein 5644 naar Utrecht Centraal.

Leuk contrast ontstond er toen er meteen achter de DD-AR een DDZ langskwam. In principe bestaat de trein uit dezelfde rijtuigen, maar door de modernisatie ogen ze een stuk eigentijdser en kunnen ze nog jaren mee.

NS DDZ 6 rijdt langs Groenekan als intercity richting Utrecht Centraal.
NS DDZ 6 rijdt langs Groenekan als intercity richting Utrecht Centraal.

Inmiddels werd het langzaam aan tijd om weer terug te lopen naar de bushalte. Van drie tot zeven uur had ik tenslotte nog college in de Utrechtse binnenstad. Vanaf een afstandje kon ik nog wat leuke plaatjes maken.

NS ICMm als intercity richting Amersfoort.
NS ICMm als intercity richting Amersfoort.
NS SGMm als sprinter Utrecht - Baarn.
NS SGMm als sprinter Utrecht - Baarn.

Vanaf de bushalte nam ik weer lijn 77 richting Nieuwegein. Ik stapte in het centrum van Utrecht bij de halte Janskerkhof uit. Veel gebouwen in de buurt van het Janskerkhof zijn gebouwen van de Utrechtse universiteit waar college wordt gegeven. Tot zeven uur 's avonds had ik daar nog les. Al met al is het me gelukt om nog wat leuke plaatjes te maken van oud NS materieel in de 5600 serie. De SNG en de HLE 2843 met een goederentrein waren daarbij een mooie verrassing. Ook het weer kon haast niet beter.

Bedankt voor het lezen en laat je reactie, opmerkingen of toevoegingen vooral aan me weten via de mail of hieronder!