Werkzaamheden Zwolle: 't Harde tijdelijk Intercitystop

03-03-2018

Deze week zijn er geplande werkzaamheden op station Zwolle. Gevolg daarvan was dat er geen treinen konden rijden van Zwolle maar 't Harde, Kampen Zuid en Kampen. Om de reizigers toch op hun bestemming te brengen, reden er tussen deze plaatsen treinvervangende bussen. Meestal levert dat een zeer diverse vloot bussen van allerlei bedrijven op en daarom besloot ik gisteren eens te gaan kijken.

Per InterCity ging ik naar station 't Harde. Wegens de werkzaamheden stopt de InterCity richting het noorden ook te Harderwijk. In omgekeerde richting rijdt de InterCity echter door zoals in de normale dienstregeling ook het geval is. Harderwijk zet zich al jaren tevergeefs in voor een InterCity stop. Deze week nog werd bekend dat het kabinet dit plan niet steunt en het aan de NS overlaat. 

Op station 't Harde was genoeg personeel aanwezig om de reizigers naar de juiste bus te begeleiden. De meeste bussen gingen als snelbus meteen naar Zwolle, maar een aantal reden ook als stopbus naar het tussengelegen station Wezep. Als snelbus naar Zwolle stond er al een VanHool NewAG300 van South West Tours klaar. 

VanHool NewAG300 van South West Tours op station 't Harde.
VanHool NewAG300 van South West Tours op station 't Harde.

Niet veel later vertrok de dubbele DDAR stam die op spoor 2 al klaarstond richting Amersfoort en Utrecht.

De meeste treinvervangende bussen waren touringcars.

MAN Lion's Coach van Van den Broek Van Mil Tours.
MAN Lion's Coach van Van den Broek Van Mil Tours.
Van Kooten Reizen MAN Lion's Regio rijdt de parkeerplaats voor de bussen op.
Van Kooten Reizen MAN Lion's Regio rijdt de parkeerplaats voor de bussen op.
Mercedes Benz Integro op station 't Harde.
Mercedes Benz Integro op station 't Harde.

Er reed echter ook een ex-Connexxion bus mee. Deze MAN Lion's City heeft vroeger in de concessie Haarlem/IJmond gereden als Connexxion 3682 en rijdt nu voor South West Tours.

South West Tours MAN Lion's City te 't Harde. (ex-Connexxion 3682)
South West Tours MAN Lion's City te 't Harde. (ex-Connexxion 3682)

Om 14:28 vertrok de InterCity weer richting het zuiden. De InterCity's worden afgehandeld op spoor 4. Dit spoor heeft in principe geen perron maar om snel te kunnen overstappen tussen trein en bus is er een tijdelijk perron langs spoor 4 aangelegd.

NS DDZ-6 7646 als InterCity naar Rotterdam op station 't Harde.
NS DDZ-6 7646 als InterCity naar Rotterdam op station 't Harde.

Niet veel later kwam de InterCity van een halfuur later het station al weer binnen rijden met een grote groep reizigers die door moest per treinvervangende bus naar Zwolle.

Vervolgens ging ik per snelbus verder naar station Zwolle. De treinvervangende bussen stopte daar aan de zuidkant van het station. Doordat er bussen naar Wezep, 't Harde, Kampen Zuid en Kampen moesten rijden, stond daar een flinke rij bussen klaar.

De rij treinvervangende bussen te station Zwolle.
De rij treinvervangende bussen te station Zwolle.

Als eerste vertrok de MAN Lion's City van South West Tours terug richting 't Harde.

South West Tours MAN Lion's City (ex-Connexxion 3682) te Zwolle
South West Tours MAN Lion's City (ex-Connexxion 3682) te Zwolle

Daarna kwamen er nog wat touringcars van diverse bedrijven langs.

MM Travel touringcar te station Zwolle.
MM Travel touringcar te station Zwolle.
Mercedes touringcar van Boerhof Reizen te Zwolle.
Mercedes touringcar van Boerhof Reizen te Zwolle.

Inmiddels had ik het behoorlijk koud gekregen en ging ik even wat beschutting tegen de snijdende wind zoeken op station Zwolle zelf. Vanaf spoor 1 kon ik onder de overkapping vandaan een foto maken van de werkzaamheden aan het spoor waardoor er deze week geen treinen kunnen rijden.

Werkzaamheden op station Zwolle.
Werkzaamheden op station Zwolle.

Voordat ik de bus terug naar 't Harde heb genomen, heb ik nog een paar plaatjes gemaakt van de langsrijdende bussen.

Temsa bus van de maatschappij Lanting.
Temsa bus van de maatschappij Lanting.

De bussen die tussen Kampen en Zwolle reden ter vervanging van de Blauwnet treinen waren Ambassador bussen van Syntus Overijssel. 

Syntus Ambasssador 4135 als treinvervangende Blauwnet bus naar Kampen.
Syntus Ambasssador 4135 als treinvervangende Blauwnet bus naar Kampen.

Lemmer Tours reed met een Mercedes Benz Tourismo mee op de diensten. De chauffeur die voorbij kwam rijden op deze bus had er in ieder geval zin in.

Lemmer Tours Mercedes Tourismo te Zwolle.
Lemmer Tours Mercedes Tourismo te Zwolle.
Volvo tourincar te Zwolle.
Volvo tourincar te Zwolle.

South West Tours heeft wel een opvallende huisstijl met als basiskleuren rood en zwart. Evenals de VanHool AG300 die we eerder zagen, is ook deze VanHool touringcar in deze kleuren gestoken. 

South West Tours VanHool touringcar bij station Zwolle.
South West Tours VanHool touringcar bij station Zwolle.

Vervolgens nam ik de bus terug naar station 't Harde. Vlak nadat ik aankwam, kwam de Mercedes Benz Integro aanrijden. Deze al wat oudere bussen maken de treinvervangende diensten wat mij betreft altijd leuk om te fotograferen. 

Mercedes Benz Integro te station 't Harde.
Mercedes Benz Integro te station 't Harde.

Om 16:28 vertrok de InterCity naar Rotterdam vanaf 't Harde. Deze trein werd gereden met twee DDZ treinstellen. Vlak nadat de trein vertrok, kwam de trein weer tot stilstand. Na zo'n 30 seconden stil te hebben gestaan ging de trein weer rijden. Wat de reden was van dit oponthoud weet ik helaas niet.

Vanaf station 't Harde nam ik de sprinter terug naar het zuiden om weer naar huis te gaan om op te warmen. Deze trein werd gereden met een dubbele DDAR. 

Dubbele DDAR met voorop NS locomotief 1741 op station 't Harde.
Dubbele DDAR met voorop NS locomotief 1741 op station 't Harde.

Met deze foto sluit ik het verslag af. Bedankt voor het lezen en laat je reactie, opmerkingen of toevoegingen vooral aan me weten via de mail of hieronder!