NS ICM(m)
In 1977 kwamen de eerste treinen van het type ICM in dienst. ICM staat voor InterCityMaterieel. De treinen kreeg al gauw de bijnaam koploper wegens de zogenaamde 'doorloopkop'. De cabine van de machinist kwam op het dak te zitten zodat er ruimte was om twee deuren te maken die het mogelijk maakten om een doorgang tussen twee treinstellen te creëren. Reizigers liepen onder de cabine door en konden zo van het ene treinstel naar het andere treinstel lopen.
NS kocht van deze treinstellen twee varianten: driedelige en vierdelige treinstellen. Dertig jaar na het in dienst nemen van de eerste stellen, kwamen in 2007 de eerste gemoderniseerde treinstellen op de baan. De gemoderniseerde treinstellen worden aangeduid met ICMm. Hieronder is een filmpje te zien van de NS voor het personeel over de wijzigingen die de modernisering voor de ICM bracht.
De meest in het oog springende verandering van de buitenkant is het verdwijnen van de doorloopkop. Als treinstellen nu gekoppeld rijden, is het dus niet meer mogelijk om van het ene treinstel naar het andere te lopen. Dit is besloten omdat het combineren van twee ICM treinstellen te vaak tot vertraging zou leiden.
Een andere wijziging is dat de blauwe band bij de kop bol is geworden in plaats van recht. Van binnen is het interieur, zoals gebruikelijk bij een modernisatie, volledig vernieuwd.