NS Mat'64
De NS Mat'64, languit ook wel Materieel '64, was een elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De trein heeft als bijnaam ook wel Apekop wegens de bolle vorm, maar deze bijnaam werd maar weinig gebruikt. De ronde kopvorm is precies dezelfde als gebruikt is bij de Plan U. Er zijn vier en tweedelige treinstellen, respectievelijk Plan T en Plan V.
De treinen zijn jarenlang ingezet in voornamelijk de stoptreindiensten. De Mat'64 heeft jarenlang de grootste materieelserie van de NS gevormd. Later namen de VIRM treinstellen deze titel over.
De Plan T treinstellen waren dik in de minderheid in vergelijking tot de kleinere broertjes, de Plan V. In totaal waren er namelijk 31 Plan T treinstellen en 246 Plan V treinstellen. Alle treinstellen Plan T zijn sinds juli 2010 buiten dienst.
Met de instroom van SLT die in 2010 goed opgang kwam, nam het aantal diensten van de Mat'64 gestaag af. Toch bleef de oudgediende nog jaren onmisbaar voor de NS. Pas in maart 2016 reed de laatste Plan V in de reizigersdienst. De laatste jaren voor de buitendienststelling was de Mat'64 vooral actief op de stoptreindiensten in Limburg, tussen Utrecht en Baarn en tussen Arnhem en Ede-Wageningen.
In september 2016, een aantal maanden na de laatste inzet in de reizigersdienst, een afscheidsrit gemaakt. Met vier stellen Plan V werd vanuit Maastricht via Arnhem en Zwolle naar het Spoorwegmuseum in Utrecht gereden. Ik was die dag mee met deze bijzondere rit. Een videoverslag daarvan is te bekijken onder de foto van de afscheidstrein die station Arnhem binnenrijdt.
Twee treinstellen van het type Mat'64 worden voor museale doeleinden bewaard. Één treinstel voor het Spoorwegmuseum en één treinstel voor de Stichting Mat'64. Beide zijn van het type Plan V. De Plan V is tenslotte simpelweg goedkoper om te behouden wegens de kleinere lengte. Dat scheelt in onderhoudskosten maar bijvoorbeeld ook in stallingskosten.