NS SGM(m) Sprinter

De SGM(m) is een elektriche treinstel van de Nederlandse Spoorwegen die bedoelt is voor korte sprintertrajecten. De afkorting SGM staat voor Stadsgewestelijk Materieel, de trein wordt ook wel aangeduid als Plan Y of Materieel '74. Dit type trein is het eerste type trein wat speciaal ontworpen is voor stadsgewestelijk vervoer voor de NS. Bij de indienststelling waren de SGM treinstellen geel met blauwe reclamebanen en grijze deuren.

NS SGM op een onbekende locatie en op een onbekende datum.
NS SGM op een onbekende locatie en op een onbekende datum.

In 1997 werden alle tweedelige SGM treinen verbouwd tot CityPendel. Ze waren met name bestemd om dienst te doen op de Hofpleinlijn en de Zoetermeer stadslijn. De CityPendels waren helemaal geel en hadden een interieur dat deed denken aan het interieur van een metro.

Een gemoderniseerde SGMm staat gekoppeld aan CityPendel op station Rotterdam Centraal. (17-08-07)
Een gemoderniseerde SGMm staat gekoppeld aan CityPendel op station Rotterdam Centraal. (17-08-07)

Van 2003 tot 2006 werden alle SGM's, inclusief Citypendels, in Denemarken verbouwd. De treinen kregen een volledig nieuw interieur en nieuwe kleuren. Het was de eerste NS trein die in plaats van geel als basiskleur, wit als basiskleur had. Deze sprinter kleuren werden later ook bij ander sprintermaterieel gebruikt zoals de SLT en FLIRT. De voormalige Citypendels hebben dezelfde wijzigingen ondergaan en rijden met hetzelfde interieur en dezelfde kleuren als de drietjes rond.

NS SGMm Sprinter rijdt station Santpoort Zuid binnen. (23-07-17)
NS SGMm Sprinter rijdt station Santpoort Zuid binnen. (23-07-17)
Tweede klas interieur van een SGMm. (26-07-13)
Tweede klas interieur van een SGMm. (26-07-13)
Eerste klas interieur van een SGMm. (26-07-13)
Eerste klas interieur van een SGMm. (26-07-13)

Na de buitendienststelling van de Mat'64 treinen is de SGMm het oudste materieel geworden waar de NS mee rijdt. De maximumsnelheid van de SGMm is iets lager dan de meeste NS treinen. De SGMm sprinters halen namelijk maximaal de 125 kilometer per uur.  Daarom kunnen de treinstellen ook niet op alle trajecten ingezet worden. Op sommige sprintertrajecten zijn de tijden namelijk te krap om met maximaal 125 kilometer per uur te kunnen halen.

NS SGMm op station Baarn. (26-07-13)
NS SGMm op station Baarn. (26-07-13)
Een SGMm II en SGMm III op station Hoek van Holland Strand. (augustus 2015)
Een SGMm II en SGMm III op station Hoek van Holland Strand. (augustus 2015)